Článek
Nejlepší palivo pro náš mozek
Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km.
Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km.
Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km. Řada lidí si dá na odpočívadle nebo u benzínky kávu. Ta je na chvíli vzpruží, ale jen za cenu toho, že únavu oddálí. O to prudší může být její pozdější nástup.
Hodně lidí, kteří jezdí autem třeba do Chorvatska na jeden dva týdny, spěchá a dělá málo zastávek. Statistiky přitom ukazují, že při jízdě bez přerušení dochází k 60 % nehod po třech hodinách. Proto psychologové doporučují udělat zastávku každé dvě hodiny, případně každých 180 km. Řada lidí si dá na odpočívadle nebo u benzínky kávu. Ta je na chvíli vzpruží, ale jen za cenu toho, že únavu oddálí. O to prudší může být její pozdější nástup.
Výhodnější je, když si vezmou guaranu, kterou si mohou koupit v lékárně. Pokud je kvalitní, má v porovnání s kávou dvojnásobný obsah kofeinu. Ale hlavně v ní jsou další látky, díky kterým je nástup účinku pozvolný (6-9 hodin), stejně jako jeho odeznívání. Lepší než používání nejrůznějších stimulujících nápojů a prostředků bývá hroznový cukr nebo lžička medu a pár dřepů, cviků, případně proběhnutí po parkovišti. Nejefektivnějším palivem pro mozek jsou totiž jednoduché cukry a kyslík.
V noci nejvíc smrťáků
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu.
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu.
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne.
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne.
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne. Přes den míváme útlum po obědě: od 12.00 do 15.00. Počet havárií bývá největší v pátek a v sobotu večer. I to by mělo ovlivnit plánování naší cesty.
Lidé, kteří vyrazí na cestu nevyspalí a unavení, protože se snažili stihnout všechno v práci, by měli o to důsledněji dodržovat přestávky. Nebo se za volantem střídat. Řada z nich vyrazí k moři na noc, protože bývají průjezdnější dálnice. Přitom mezi půlnocí a šestou hodinou ranní je náš organismus v přirozeném útlumu. Kritická doba bývá mezi druhou a čtvrtou ranní. Krevní tlak, puls nebo dech jsou na svých minimech. Reagujeme pomaleji a více chybujeme. Není divu, že v noci dochází k většímu počtu smrtelných nehod než ve dne. Přes den míváme útlum po obědě: od 12.00 do 15.00. Počet havárií bývá největší v pátek a v sobotu večer. I to by mělo ovlivnit plánování naší cesty.
Málo lidi si také uvědomuje, jak rizikové místo je dálnice. Monotónní jízda po ní otupuje pozornost a hlavně vnímání rychlosti. Obvykle se to projeví v místech, kde je potřeba včas zareagovat: ve zúženích, v místech oprav, při převádění jízdního pruhu do protisměru. Tady dochází nejčastěji k nehodám.
Pozor na kouření, telefonování a léky
Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb.
Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb.
Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb. Nebezpečné je telefonování za volantem. Bez hands free zvyšuje podle australských vědců riziko nehody o 500 %, s ním o 400 %. Lidé podle nich mají opožděné reakce, přehlížejí téměř 50 % značek a přednost v jízdě nedají v 25 % případů.
Kuřáci mají za volantem třikrát víc nehod než nekuřáci. Kouření odvádí pozornost od řízení, zhoršuje okysličování krve, stahuje cévy a přispívá tedy k horšímu prokrvení i k horší funkci mozku. Většina kuřáků pak reaguje se zpožděním a dělá víc chyb. Nebezpečné je telefonování za volantem. Bez hands free zvyšuje podle australských vědců riziko nehody o 500 %, s ním o 400 %. Lidé podle nich mají opožděné reakce, přehlížejí téměř 50 % značek a přednost v jízdě nedají v 25 % případů.
Schopnost reagovat včas snižují také některé léky: na bolest, hypertenzi, alergie, štítnou žlázu atd. Bývají označeny červeným trojúhelníkem s vykřičníkem.