Článek
Demence je neurodegenerativní onemocnění spojené s postupnou ztrátou kognitivních funkcí, včetně paměti, pozornosti, schopnosti řešit problémy a komunikovat. To má devastující dopad nejen na jednotlivce, ale také na jejich rodiny a pečovatele. Ztráta nezávislosti a kvality života jsou častými důsledky demence.
Učení jako prevence demence
V posledních letech se stále více zdůrazňuje význam aktivního životního stylu a intelektuální stimulace při prevenci demence.
Několik studií prokázalo, že pravidelná intelektuální činnost a učení nových dovedností mohou zpomalit úbytek kognitivních funkcí a snížit riziko vzniku demence. Učení zachovává mozkové spoje a podporuje vytváření nových nervových drah, což může bránit degeneraci mozku spojené s demencí.
Nový výzkum publikovaný v časopise Frontiers in Aging Neuroscience naznačuje, že lidé, kteří se účastnili kurzů vzdělávání dospělých, měli o 19 % nižší riziko rozvoje demence do pěti let ve srovnání s lidmi, kteří se kurzů nezúčastnili. Účastníci sami uvedli, že navštěvovali kurzy vzdělávání dospělých, ale frekvence nebo typ kurzu nebyly uvedeny.
Studie se skládala z údajů od 282 421 lidí ve věku 40 až 69 let v Biobank U. K., kteří se zapsali v letech 2006 až 2010. Účastníci přitom byli sledováni v průměru sedm let. Přibližně u 1,1 % účastníků se během sledovaného období rozvinula demence.
Sedm zdravých návyků, které snižují riziko demence
Výzkumníci zjistili, že ti, kteří se účastnili kurzů vzdělávání dospělých, měli „větší následné udržení skóre fluidní inteligence“, uvádí studie, což v podstatě znamená schopnost vybavit si nové informace, které se v průběhu času mění, vysvětlil Zaldy Tan, ředitel Centra Jona Goldricha pro Alzheimerovu chorobu a poruchy paměti v Cedars-Sinai v Kalifornii.
Účastníci studie dostali řadu testů k měření různých dovedností. Testy byly provedeny při vstupní návštěvě a třetí hodnotící návštěvě, které se uskutečnily s odstupem čtyř až osmi let v závislosti na osobě.
Zatímco studie nespecifikovala, jaké druhy kurzů jsou nejlepší, vzdělávání dospělých obecně prokázalo snížení rizika demence.
Tan řekl, že výsledky jsou osvěžující, ale nejsou překvapivé. „Důvodem je, že víme, že jak stárneme, tak naše příležitosti učit se novým věcem mají tendenci klesat,“ vysvětlil pro Huffington Post.
Důvodem je například život v důchodu nebo bez partnera či dětí. „Všechny tyto věci jsou v mládí součástí běžného života, ale jak přecházíme do pozdního věku, musíme být uvážlivější a ujistit se, že máme dostatek intelektuální stimulace a že si udržujeme zdravou mysl,“ dodal Tan.
Podobně jako když si cvičením udržujeme zdravé srdce a svaly, učení se něčemu novému je způsob, jak cvičíme svou mysl.
„Kdykoli se učíme nové věci, víme, že vytváříme nová spojení mezi mozkovými buňkami. Díky těmto spojením se zvyšuje plasticita mozku. Plasticita je schopnost naší mysli a našeho mozku přizpůsobit se změnám. A to je teorie, proč například lidé, kteří mají vyšší stupeň formálního vzdělání, mají menší riziko, že se u nich později v životě rozvine demence.“
Neléčený vysoký krevní tlak může zvýšit riziko demence až o 60 %. Zejména u mladých
Alzheimerovu chorobu ženě diagnostikovali již v 56 letech, podobných případů přibývá
Může se vám hodit na Firmy.cz: Kurzy a školení