Článek
Splnit pracovní úkoly, věnovat se sobě, rodině i přátelům a možná ještě stihnout něco navíc je snem většiny z nás. Skloubit vše dohromady a pokud možno bez stresu a následné úzkosti z blížících se termínů, ale není jen tak. Je k tomu zapotřebí osvojit si pravidla time managementu.
Řízení času obecně zahrnuje velké množství postupů a nástrojů, které mohou pomoci čas lépe zorganizovat a zefektivnit tak veškeré činnosti. Patří tam plánování a dělení času, určování priorit, ale například i analýza denních činností a pochopení, kde se čas zbytečně ztrácí a jak jej lépe využít.
Pokud tak neučiníte, pravděpodobně se dostanete téměř ve všem do skluzu a začnete věci odkládat na později, čímž se dostanete do začarovaného kruhu, z kterého nebude lehké se vymanit.
Naučte se zvládat stresové situace díky jednoduchému tipu
Odložení důležitých věcí vám sice na chvíli dá iluzi svobody a neomezeného množství času, ale rozhodně díky tomu nebudete efektivnější a produktivnější. Bude tomu spíše naopak.
„Začnete inklinovat k nedůležitým činnostem a plnění drobných úkolů, které budou méně náročné na energii a rozhodování a nebudou vyžadovat tolik úsilí,“ vysvětluje odborník na time management Daniel Gamrot.
Pracovní stres způsobuje přibírání na váze. U žen mnohem častěji
Důležité je proto se zavčasu vzpamatovat a snažit se vytvořit si určitý denní rytmus a okamžiky soustředění využít naplno i na těžší úkoly. A ty jednodušší ponechat na čas, kdy se začne objevovat únava a horší schopnost soustředit se.
Zkuste to s diářem či chytrou aplikací
V první řadě si určete priority a rozdělte si čas podle jejich důležitosti. Do diáře si tedy zapište na každý den:
- důležité a naléhavé úkoly,
- pak ty úkoly, které jsou důležité, ale tolik nepospíchají,
- následně úkoly, které jsou naléhavé, ale nedůležité,
- a na závěr ty nedůležité, které nespěchají.
Do diáře si můžete sepsat i úkoly, které jsou zapotřebí splnit nejen v daný den, ale i v týdnu či měsíci. Vizuální přehled vám pomůže soustředit se jenom na to, co je v dané chvíli důležité, a odložit bokem vše ostatní.
S organizací času vám dnes mohou pomoci i chytré aplikace tzv. time meters, díky kterým zjistíte, jakými činnostmi trávíte den a kde ztracený čas můžete využít lépe.
Jiné aplikace vám mohou zablokovat v určitém čase konkrétní stránky či sociální sítě, které vás pravidelně rozptylují a zároveň vám berou mnohem víc času, než si uvědomujete.
Terapeut Matěj Krejčí: Kdekomu dochází, že mobil sleduje až moc, ale neumí to řešit
10 tipů, které vám pomohou k lepším výkonům, podle koučky Jany Green |
---|
1. Nemusíte být perfektní - zapomeňte na dokonalost. Co je perfektní pro vás, stejně nebude perfektní pro někoho jiného. Vězte, že jste v tom, co děláte, dobří a zbavte se pocitu, že to musí být bez chybičky. Strašně se vám uleví. Odvádět skvělou práci je jedna věc, být dokonalý věc druhá. Perfekcionismus z vás vysává energii, která vám pak chybí při dalších úkolech. |
2. Dělejte všechno hned a nic neodkládejte - probouzíte se v noci hrůzou s myšlenkami na to, co jste zapomněli a co jste ještě neudělali? Začněte po vzoru úspěšných lidí řešit věci hned. Odkládání úkolů na později vám přináší stres z množství úkolů, které na vás čekají. Pokud vše, co jde, vyřešíte hned, půjdete spát s prázdnou hlavou, žádným stresem a čistým stolem na další den. |
3. Úspěch tkví v dokončených úkolech - často se vám stává, že jste roztěkaní a děláte 10 věcí najednou? Skončete s tím. Pokud máte velmi důležitý úkol, nenechte se nijak vyrušit, dokud jej nedokončíte. Postupujte od nejdůležitějších/nejnáročnějších úkolů po ty méně důležité. Podstata úspěchu tkví v dokončování, přestaňte dělat věci na půl a vše vám půjde lépe od ruky. |
4. Dejte si cíl a ten splňte - jako poslední věc si každý den napište seznam úkolů na další den a hned ráno minimálně tři nejdůležitější splňte. Spousta klientů zjistí, že za první den toho udělali víc než za poslední rok. |
5. Minimalizujte vnější vlivy - často se necháváme rušit od svých úkolů ostatními lidmi, spolupracovníky, rodinou, zbytečnými telefony, poradami či sociálními sítěmi. Pak nám samozřejmě schází čas na dokončení všech úkolů a nakonec nám to přináší špatný pocit z nedodělané práce a s tím spojený stres. Je nutné dát okolí najevo, že máte práci a rádi se s nimi budete bavit, ale až v osobním volnu, tedy přes oběd nebo po práci. Dávejte si cíle a přesně si stanovte i přestávky. Svůj předem stanovený plán dodržujte a nenechte se ničím rušit. |
6. Naučte se odlišovat, co je naprosto nutné a co je jen pro krásu - když si sestavujete seznam činnosti a úkolů na další den, rovnou jim udělte prioritu. První tři, které jsou ze seznamu nejdůležitější, jsou přesně ty, které musíte udělat jako první (viz bod 4). Úkoly, které nemají žádný, nebo jen minimální vliv na váš úspěch, jsou nepodstatné a rovnou je škrtněte. |
7. Naučte se říkat NE - nikdo z nás nemá neomezený čas a energii a nemůže vyhovět každému. Naučte se vycházet vstříc pouze tehdy, když vám to momentálně vyhovuje. Pokud tomu tak není, omluvte se nebo určete termín, kdy by se vám to hodilo. |
8. Delegujte - s určením si vlastních priorit souvisí také delegování činnosti, na kterou nemáte čas nebo náladu. Nebojte se tyto úkoly uložit k vykonání někomu jinému nebo je zadat společnosti. Uvědomte si, že váš čas je drahý a nemusíte všechno dělat sami. |
9. Nezapomeňte na přestávky - každou půlhodinu se protáhněte, napijte a po 5 minutách se můžete vrátit ke svému úkolu plni energie. Mozek se během této krátké pauzy zrestartuje a bude více soustředěný. |
10. Nezapomínejte na své zdraví - bez dostatku energie nezvládnete nic. Dbejte na dostatečný přísun tekutin a kvalitní stravy, dodržujte přestávky, po obědě se malinko projděte a hned vám bude lépe. Nezapomeňte se pravidelně věnovat sportu a udělejte si čas také na své přátele. Udržíte se tak v kondici a dobrém duševním zdraví. |