Hlavní obsah

Na pracovním stole bývá 400krát více bakterií než na záchodovém prkénku

Novinky, das

I kancelářské prostředí může být z hlediska hygieny vysoce rizikové. Podle rozsáhlého průzkumu společnosti Kimberly-Clark Professional se na běžném stole nachází 400krát více bakterií než na záchodovém prkénku. Podobné znečištění vykazuje i klávesnice, telefonní sluchátko či počítačová myš. Z velké části pak za toto znečištění může nemytí rukou po návštěvě toalety.

Foto: , Profimedia.cz

Lidé jsou si vědomi rizika výskytu mikrobů na toaletách, ale na ostatní prostory, jako třeba kanceláře, často zapomínají.

Článek

Mikroorganizmy jsou součástí našeho života. Jelikož je ale nevidíme, jsou ve výhodě. "Kolik mikrobů se v našem okolí nachází, záleží i na nás, jak se chováme v pracovním a jiném prostředí, jak dbáme na základní hygienu, zejména rukou. Ruce se na přenosu mikroorganizmů podílí vysokým procentem," vysvětluje RNDr. Jaroslava Zelenková z Hygienické stanice hlavního města Prahy.

Velmi znečištěné pak na pracovištích bývají i kuchyňky a odpočívárny.  Mezi nejvíce kontaminované povrchy patří kohoutky a baterie dřezů v odpočívárnách, úchyty dvířek mikrovlnných trub, klávesnice, úchyty ledniček, tlačítka chlazení vody, tlačítka výdejových automatů, počítačové myši a stolní telefony.

„Lidé jsou si vědomi rizika mikrobů na toaletách, ale ostatním prostorám už se nedostává stejného stupně pozornosti. Naše studie ukazuje, že kontaminace se může šířit pracovištěm, když si zaměstnanci připravují oběd, vaří si kávu nebo prostě píšou na klávesnicích,“ upozorňuje Dr. Charles Gerba z Arizony.

Nutná důkladná hygiena

Mnoho zaměstnavatelů podceňuje používání dezinfekčních přípravků. Přitom k šíření mikrobů může velmi dobře posloužit i kontaminované mýdlo či ručník.

„Zdánlivě jednoduché úkony, které běžně rutinně provádíme v rámci osobní hygieny, nebo úklidu, neznamenají vždy minimalizaci výskytu mikroorganizmů. Právě podceňování základních pravidel, například při mytí a dezinfekci rukou, nese opačný výsledek, ať k tomu přispívá nedbalé mytí rukou, použití dezinfekce na vlhké ruce, kontaminované mýdlo nebo ručník," dodává Zelenková.

Přitom když si zaměstnanec správně myje, otírá a dezinfikuje ruce, lze snížit na pracovišti míru nachlazení, chřipkových a žaludečních onemocnění až o 80 %.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám