Článek
Farmářské trhy, které před několika lety odstartovaly zájem lidí o to, odkud potraviny na jejich talíři vlastně pocházejí, měly velký vliv i na to, co lidé nakupují v obchodech.
Stále častěji totiž poptávají farmářské potraviny, vnímají je jako záruku kvality, bez zbytečné chemie, a s tím spojený benefit pro své zdraví. Rádi také podporují české farmáře a zemědělce na rozdíl od zahraničních, neznámých firem. Zákazníci je kupují i přesto, že jsou ceny farmářských potravin v průměru o 20 - 30 % vyšší.
Nejasná definice
Z nového výzkumu sítě prodejen Sklizeno ale vyšlo najevo, že si lidé v definici farmářské potraviny častokrát vůbec neví rady.
„Lidé farmářské potraviny označili jako kvalitní produkty vyrobené lokálním farmářem nebo sedlákem. Bohužel následně označili jako farmářské i produkty od výrobců, kteří tyto parametry nesplňují,” upozorňuje zakladatel Sklizeno David Kukla.
Na druhou stranu dodnes neexistuje přesné vymezení, nebo definice takových výrobků. Co mají ale farmářské produkty společné, je podle výsledků zákaznické ankety jednoznačně kvalita, žádná zbytečná chemie a český původ.
Nejoblíbenější farmářské potraviny |
---|
Alespoň jedna farmářská potravina je v 70 % zákaznických košíků, ukazují data Rohlik.cz. Mezi nejoblíbenější farmářské suroviny patří masné a mléčné výrobky a vejce. |
Lidé preferují vodu z kohoutku a bio potraviny
Mnoho lidí začíná před balenou vodou preferovat vodu z kohoutků. Argumenty, že voda v pet lahvích je vyšší kvality, než voda kohoutková, vyvrátil v roce 2009 průzkum společnosti dTest. Tehdy z 18 testovaných balených vod vyhověly kvalitativním požadavkům pouze čtyři.
Vody, které testem neprošly, obsahovaly dusitany, arsen, olovo či dokonce nikl. Ve zprávě k testu stálo, „že se nápojářským velikánům podařil nebývalý kousek a vsugerovali spotřebitelům, že jejich voda je lepší a zdravější než voda z kohoutku. Že ona jediná pochází z lůna přírody, má očišťující účinky a dodává energii”.
Možná i proto, že lidé začali tento problém intenzivně vnímat, klesla poptávka po balených vodách a v dnešní době ji drtivě poráží voda z kohoutku. Pokud si Češi mohou vybrat, v 83 % volí vodu kohoutkovou, vyšlo najevo z průzkumu stravovacích návyků Ordr.cz.
Bio = trend současnosti
Ruku v ruce s přírodními, chemickými látkami co nejméně ošetřenými výrobky jde i trend bio potravin. Z dat společnosti Tesco vyšlo najevo, že společně s poptávkou po farmářských potravinách zůstávají bio potraviny jasným trendem současnosti.
Největší poptávka u trvanlivých potravin je po těstovinách, luštěninách, mouce, různých druzích obilovin, ale také sirupech. V mléčných výrobcích vede bio čerstvé mléko a ochucené tvarohy, u ovoce pak jablka a citrony. Obchodníci upozorňují na změnu chování zákazníků: více dbají na to, co jedí nejen oni, ale i jejich děti.
„Obecně se vytváří nový trend, kdy se lidé začínají vracet k vaření a objevují nové plodiny a suroviny,“ uzavírá Jana Matoušková ze společnosti PRO – BIO.