Článek
Na základě výzkumu skupiny 80 osob dospěli vědci z Amsterodamské univerzity k závěru, že vědomé mysli lze přenechat jen velmi jednoduchá rozhodnutí na úrovni například nákupu kuchyňských chňapek. Jen na této úrovni prý většina lidí pocítila uspokojení z rozhodnutí a byla schopna skutečně probrat všechna pro i proti nákupu, napsal list.
Složitější rozhodování, kdy do hry vstupují mnohonásobně propojené faktory, prý informace zahltí vědomou mysl natolik, že lidé jsou schopni stejně vzít v úvahu jen určitou část informace, která je při rozhodování k dispozici. A i tu navíc zváží většinou nesprávně a dojdou k rozhodnutí, jehož následků nakonec litují, napsal časopis s odvoláním na výzkum vědeckého týmu vedeného Apem Dijskterhuisem.
Ten poskytl skupině vybraných lidí sumu informací a požádal je, aby se rozhodli o jednoduchých a složitějších nákupech, počínaje šamponem až po nábytek a automobily. Skupinu poté rozdělil na dvě části. První požádal, aby nákup promýšlela a poté se rozhodla. Druhé části uložil řešení různých hádanek, aby zabavil jejich mysl, a ještě v době řešení úloh je požádal o rozhodnutí.
"Zjistili jsme, že když šlo o něco jednoduchého jako nákup kuchyňských chňapek nebo šamponu lidé dělali pro sebe uspokojivější rozhodnutí častěji, když o informaci vědomě přemýšleli," řekl Dijksterhuis.
"Ale když byly problémy složitější jako například nákup domu, vedlo přílišné přemýšlení k chybným závěrům. Avšak když byla mysl zaměstnána řešením problémů, mohlo se podvědomí plně zapojit do zvažování poskytnuté informace a ti lidé obvykle dospěli k uspokojivějšímu rozhodnutí," dodal vědec.