Hlavní obsah

Kbelíková kampaň pomohla k objevu, který dává novou šanci nemocným s ALS

Rozsáhlá „kbelíková kampaň”, výzva v polévání vodou (Ice Bucket Challenge), která před dvěma lety zaplavila sociální sítě, napomohla podle BBC k financování významného vědeckého objevu v oblasti neurodegenerativního onemocnění mozku (ALS).

Foto: Profimedia.cz

Výzvy Ice Bucket Challenge se zúčastnili slavní z celého světa. Zleva zpěvačka Kylie Minogue a módní návrhář Stephano Gabbana

Článek

V létě 2014 více než 17 miliónů lidí nahrálo na facebook svá „kbelíková videa", včetně mnoha celebrit, a všichni vyzývali k finanční podpoře výzkumu amyotrofické laterální sklerózy (ALS), což je onemocnění mozku způsobující degeneraci a ztrátu buněk centrální nervové soustavy, které ovládají vůlí ovlivnitelné svalové pohyby.

Pacient s touto nemocí po čase znehybní při zachování psychických a mentálních schopností. Přičemž příčiny onemocnění nejsou dosud zcela známy.

Výzvy zhlédlo zhruba 440 miliónů lidí po celém světě a díky získaným penězům byl podpořen i výzkum, ve kterém se vědcům podařilo identifikovat nový gen spojený s tímto onemocněním – NEK1.

Výsledky výzkumu byly publikovány v odborném časopise Nature Genetics a jde o dosud největší studii k dědičné ALS. To, že se podařilo rozpoznat vliv genu NEK1 na ALS, umožní nyní vědcům vyvinout vhodný způsob genové terapie.

Ačkoliv pouze u 10 procent pacientů s ALS jde o dědičnou formu, výzkumníci věří, že genetické faktory stojí za mnohem větším procentem případů.

„Kbelíková kampaň" vynesla od lidí, kteří se polévali vodou a vkládali svá videa na sociální sítě, 115 miliónů dolarů (více než 2,8 miliardy korun). Tuto výzvu sice někteří kritizovali jako hloupost, ale dokázala získat finanční prostředky pro šest vědeckých projektů.

Související články

ALS může onemocnět kdokoli v dospělém věku

Amyotrofická laterární skleróza (ALS) je velmi progresivní nervosvalové onemocnění, které postupně vyřadí ze hry všechny svaly v těle, zatímco vědomí zůstává...

Výběr článků

Načítám