Článek
1. Určete si priority
Jedna z největších výzev v rámci time managementu je naučit se pracovat na tom, co je nejdůležitější, a ne na tom, co právě nejvíce hoří. Na to, abychom věděli, co je důležité, si v první řadě musíme umět stanovit své cíle.
Při určování cílů si musíme položit kromě otázky „Jaké jsou mé profesní cíle?” i další. Například „Jaké jsou mé duševní cíle (jaké schopnosti se chci naučit, co chci vědět / ovládat)? Jaké jsou mé rodinné a sociální cíle? Jaké jsou mé finanční cíle? Jaké jsou mé ostatní osobní cíle? (Například zaběhnout maraton, cestovat do Číny apod.)”.
Po kratším než šestihodinovém spánku automaticky klesá výkonnost
Všechny tyto otázky slouží k tomu, abychom díky jednotlivým úkolům věděli, které jsou pro nás důležité a bylo tak jednodušší určit pořadí priorit. Dosažení cílů je vždy velkou motivací a dodá energii k překonávání dalších, možná ještě větších cílů.
2. Dělejte si pravidelné přestávky
„Používejte techniku Pomodoro. Ta se vyznačuje 25minutovými bloky, během kterých vyřídíte svoji práci. Následuje pětiminutová pauza, kdy si můžete uvařit kávu, zkontrolovat sociální sítě nebo vyřešit něco soukromého. Pokud se vám to zdá jako málo času na práci, můžete tyto bloky prodloužit na 60-90 minut, a poté si dopřát delší, patnáctiminutové volno,” říká psycholog Lee Chambers pro Huffington Post.
3. Zdřímněte si
„Krátký šlofík má podle vědců nedoceněné účinky. Pokud jste ospalí a můžete si to dovolit, dopřejte si krátký 10-20minutový šlofík. Nezapomeňte si ale nastavit budík, abyste nezaspali a nerozhodili si svůj režim. Díky šlofíku si odpočinete a lépe se soustředíte na úkoly, které vás daný den ještě čekají,” radí Chambers.
4. Plánování je základ
Odpůrci podrobného plánování jsou přesvědčeni, že zabírá příliš mnoho času, který by mohli použít na práci. Pokud jste však zavaleni prací nebo jinými povinnostmi, které řešíte jen operativně, bez plánu budete mít mnohem větší problém soustředit se na jednotlivé úkoly.
Odpolední spánek zvyšuje výkonnost paměti
„Navíc zmatek a chaos nás vždy budou jen demotivovat, což nás v konečném důsledku obere ještě o větší část energie. I jednoduchý plán přitom může přinést do myšlenek značný klid, a dokonce i lepší spánek,“ vysvětluje manažerka firmy Easydiet Petra Pitoňáková.
5. Naučte se říkat ne
Základní pravidlo managementu zní: Říkejte „ne”, kdykoliv je to možné a říkejte „ano” jen tehdy, kdy je to opravdu nezbytné. Jedním z nejčastějších důvodů, proč pravidelně trpíme nedostatkem času, je skutečnost, že od nás někdo něco stále chce.
6. Naučte se delegovat
Krok, který úzce souvisí s předchozím bodem. Přenesení úkolu a odpovědnosti není jen pracovní záležitostí, ačkoli právě tam to můžeme využít nejčastěji. Mnozí lidé, zejména manažeři ve firmách, mají zásadní problém s přenesením úkolů. Buď nevědí jak, nenapadne je to, nebo si řeknou, že si to raději udělají sami a dobře.
Ani jeden z těchto přístupů není správný. Nestyďte se požádat o pomoc, ulehčíte sami sobě ve chvíli, kdy to opravdu potřebujete.