Článek
Hlavní příčiny jsou dvě. Zatím je málo areálů i tratí, kde by byly optimální podmínky a maximální bezpečnost. Vyznavači tohoto sportu navíc často jezdí bez ochranných pomůcek. A zejména začátečníci obvykle nevědí, jaká nebezpečí na ně číhají.
Čtrnáctiletého Davida přivezl do chirurgické ambulance ve fakultní nemocnici v Praze Motole jeho otec. Syn dostal brusle za vysvědčení a byl jimi doslova posedlý. Když otec viděl jeho zápal, koupil mu chrániče kolen, loktů, rukavice a přilbu.
David jezdil hlavně na novém parkovišti vedle jejich paneláku a po cestách v parku. Ze začátku opatrně. Než se naučil držet rovnováhu, občas spadl. Uměl však slušně bruslit na ledě a díky tomu zvládl brzo také inlinky.
Zkažené léto
Protože bylo vedro, nevzal si ten den přilbu a chrániče. Při svižném sjezdu z mírného kopečku po asfaltové cestě najel na kamínek. Následovala ztráta rovnováhy a nešťastný pád na betonový obrubník pískoviště.
Zlomil si pravé zápěstí a utrpěl otřes mozku, naštěstí lehčí. Na rukou, nohou a hlavně na obličeji byl odřený. Zlomeninu mu lékař dal na šest týdnů do sádry. Pak ho budou čekat 2 až 3 měsíce rehabilitace. Tohle léto si už moc neužije. Ale měl velké štěstí, že nedopadl hůř. Pádů, jako byl ten jeho, ošetřují lékaři desítky.
„Odřeniny kolen, loktů, dlaní a obličeje, ale také zlomeniny zápěstí, poškození vazů a úrazy hlavy, to jsou podle našich zkušeností nejčastější nehody vyznavačů in line bruslení,“ říká doc. MUDr. Veronika Benešová, CSc. z Centra úrazové prevence v Praze. „Nejvážnější bývají právě úrazy hlavy, které tvoří celých 20 % případů.“
Podle odborníků mají nejvíc úrazů mírně pokročilí začátečníci. Podlehnou totiž ošidnému dojmu, že už bruslení zvládají, a někdy se chtějí i předvést. Chybějí jim však zkušenosti. Netuší, co jim kde hrozí, co si hlídat a jaká míra rizika je rozumná.
Jak to nejlíp zvládnout
„Kdo nepadá, jezdí pod své možnosti,“ žertují občas vyznavači in line bruslí. Kdo si chce tenhle sport vychutnat z jeho lepší stránky, najde spoustu užitečných rad na internetových stránkách www.svetkolecek.cz.
Srážky na cyklostezkách
Osmnáctiletý Ondra si chtěl vyzkoušet sešup cyklostezky k řece. Trochu to ale přehnal. Odstředivá síla ho v zatáčce vynesla až do protisměru. Vyhnout se cyklistovi, který jel nahoru, už nezvládl. Při srážce s ním si zlomil obě ruce. Navíc utrpěl otřes mozku, i když měl přilbu. Cyklista na tom byl o něco lépe. Nezlomil si nic, byl jen potlučený, odřený a otřes mozku měl pouze lehký.
Milovníci in line bruslení často jezdí po vyasfaltovaných cyklostezkách. Je to vžitá a příjemná praxe. Pokud cyklisté i bruslaři zachovávají rozumná pravidla a vzájemný respekt. Když ne, hrozí riziko vzájemných střetů. Obvykle skončí hůř pro bruslaře. Ale ani pro cyklisty to není nic příjemného. Padají z větší výšky a ke všemu po hlavě.
Peníze od zdravotní pojišťovny
„Pokročilejší bruslaři se často pokoušejí o akrobatické prvky,“ říká docentka Benešová. „Když je nezvládnou, riskují už hodně vážné úrazy. Nejhorší je těžké pohmoždění hlavy nebo páteře.“
Jak rizikové mohou být pády na in line bruslích, hlavně na záda, na to se snažil upozornit novináře přednosta Kliniky úrazové chirurgie v Brně doc. MUDr. Michal Mašek, CSc. Na tiskové konferenci zmínil případ pětadvacetileté ženy, která na cyklostezce v Brně upadla na zátylek. Ačkoli měla přilbu, svému zranění podlehla.
To neznamená, že přilba nemá smysl. Znamená to, že lidé musí jezdit rozumně a co nejvíc snížit riziko pádu nebo jeho následků. Některé zdravotní pojišťovny, například VZP, proto přispívají lidem na nákup ochranných pomůcek, které je vhodné mít při provozování adrenalinových sportů (víc se dozvíte na www.neriskujto.cz ).
Stejně tak není náhodou, že přední sportovci, kteří dělají in line bruslení, skateboard, BMX, terénní motorky a další podobné sporty, jezdí po školách a ukazují školákům nejen, co dovedou, ale i to, co jim při těchto sportech hrozí a jak se nebezpečným situacím nejlépe vyhnout. Pokud byste je chtěli přivítat i na své škole, zkuste se domluvit s pořadateli přes zmíněnou adresu www.neriskujto.cz .
Příčinou, proč stoupá počet úrazů dětí a dospívajících, je také to, že upadá jejich tělesná kondice a šikovnost kvůli dlouhému sezení ve škole i doma u počítačů a u televize. Na druhé straně roste jejich zájem o extrémní a adrenalinové sporty.
Bruslařský happening v centru řady měst
Stovky in line bruslařů vyrazily z Palackého náměstí v Praze podél Vltavy na projížďku noční Prahou. Mezi nimi i světová rekordmanka v rychlobruslení Martina Sáblíková. Přišla sama od sebe, protože jí akce připadala jako dobrý hec a hezký zážitek.
Pořadatelům nočního bruslení se podařilo uzavřít ulice v centru, kudy vedla trasa, takže se bruslaři nemuseli proplétat mezi auty. Měli cestu jen pro sebe.
Mezi účastníky byly i maminky s kočárky. Řada lidí, kteří neměli vlastní brusle, si je tu mohla půjčit a bruslení si vyzkoušet. I s ochrannými pomůckami. „Nešlo tu o závod, ale o bruslařský happening,“ řekl za pořadatele Tomáš Hůlovec.
Podobné večerní ježdění se loni a letos konalo v řadě dalších měst republiky. Víc se o něm dozvíte na www.vecerniinline.cz . Informace o trasách po celé republice, stejně jako další užitečné rady najdete na: www.nabruslich.cz nebo www.tipynabrusle.cz .
Co říkají paragrafy
Bruslaři, kteří se vydají na hezkou silnici do normálního provozu, se na ní často chovají jako cyklisté. To znamená, že jezdí vpravo. Podle dopravních předpisů mají ale status chodců. Takže by měli jezdit vlevo. Na cyklostezkách by se měli držet ve svém pruhu a pruh určený cyklistům využívat jen pro předjetí.
Milovníci adrenalinu se na silnici občas drží za návěs traktoru nebo za korbu pomalu jedoucího náklaďáku, aby se svezli. Stačí však malá nerovnost a hrozí jim pád, který i při rychlosti 30 až 40 kilometrů v hodině může dopadnout velice ošklivě.