Článek
Rozhodně to není tak, že byste stále častěji viděli jedinou limonádu k prodeji v obchodě či restauraci. Nikdo monopol na zásobování nemá. Ve skutečnosti mohla být limonáda nebo oblíbená píseň stále na blízku, jenže v okamžiku, kdy jste si její přítomnost uvědomili, zjišťujete, že je všude kolem vás.
Odborníci tento efekt nazývají fenomén Baader-Meinhofové nebo syndrom modrého auta. Název „Baader-Meinhofová“ pochází od teroristické skupiny, která působila v západním Německu. Jakmile si o ní člověk přečetl v novinách, vnímal útoky organizované touto skupinou mnohem intenzivněji, než kdyby se k němu informace v tisku nedostala. Činnost této skupiny byla na dlouhé roky oblíbeným zpravodajským tématem, takže obyvatelé Německa postupně nabývali dojmu, že ta skupina operuje všude.
Stejné je to s auty. Při cestě k babičce si s rodinou v autě řeknete, že každý, kdo uvidí žluté auto, zpívá písničku. A najednou je vidíte všude, i když se jedná o barvu vozu velice neoblíbenou. Stejně tak je to s typem vozu a dalšími věcmi, které nás obklopují. Jakmile si je připomeneme, je jejich výskyt v naší blízkosti častější.
Proč je tento jev tak frekventovaný? Odborníci ze společnosti WebMD se shodují na tom, že jde obecně o velmi častý jev. Postihuje každého v určité etapě jeho života a frekvenční iluze vzniká proto, že člověk věnuje více pozornosti věcem, které jsou v daném okamžiku důležité. Sháníte krásný červený kočárek? Budete je na ulicích vídat. Stejně jako když se rozhodnete koupit si vůz určitého typu, o kterém jste přesvědčeni, že ho tolik lidí nemá. Najednou vás vaše mysl bude přesvědčovat o opaku, protože se s tímto typem vozidla budete setkávat na každém rohu.
Když politika rozděluje rodinu a přátele
Frekvenční iluzi si můžete rozdělit na dvě části. Respektive její působení. V prvním okamžiku uvěříte, že vás nějaká věc, píseň, slovo apod. obklopuje mnohem častěji. V tom druhém si vnitřně vysvětlíte, že tomu dosud tak nebylo, takže dojde ke konfirmačnímu zkreslení vašeho vnímání okolí. Frekvence používání stejného slova, písně se zkrátka nemění, váš mozek vás ale přesvědčí o tom, že tomu tak je.
Studií spojených s frekvenční iluzí neexistuje mnoho. Přesto je tento koncept podobný řízenému zachycování pozornosti. Tedy ve zkratce tím, jak funguje vaše pozornost. Když v mysli držíte určitou myšlenku, protože jste ji zachytili třeba na billboardu, velmi snadno se necháte ujistit o tom, že je ve vašem životě dlouhodobě. Může jít o volební slogan nebo slogan pro koupi nových kalhot. V každém případě je tento iluzorní klam hojně a úspěšně využíván v reklamě. Dokonce do té míry, že pokud nemáte pocit, že vás obklopují novinky, můžete začít trpět mírnými abstinenčními příznaky. Když vaše paměť nový podnět zachytí, vyhledává ho pak neustále. Což vy nevíte, ale vaše mysl už pracuje zcela automaticky.
Důležitá je pozornost
Frekvenční iluze umí zaměstnat vaší dobrovolnou i nedobrovolnou pozornost. Dobrovolná vám pomáhá zaměřit se na věci, které jsou důležité pro váš aktuální život. K nedobrovolné pozornosti dochází, když vás frekvenční paměť od plnění povinnosti stále odvádí někam jinam. Vyplňujete excelovou tabulku a stále odbíháte k tomu, že až s tabulkou skončíte, dáte si ty nové sladkosti, které jste viděli včera v reklamě v televizi a vaše kolegyně ve společné kanceláři si je právě dopřává? Pokud budete uvažovat nad věcmi nedobrovolně, nikdy se nevrátíte ke svému úkolu, ale máte nakročeno k prokrastinaci. Alespoň do doby, než si onu sladkost koupíte.
Frekvenční iluze souvisí s tím, jak jsme se jako lidstvo vyvíjeli. Museli jsme odjakživa reagovat na to, co se kolem nás děje, abychom byli v bezpečí. Pozornost je důležitá pro učení a paměť. Pokud je rozptýlená, úkoly nebudete dotahovat a budete se soustředit na vnější podněty, které pro život zásadní nejsou. Nevěnujte pozornost zbytečnostem, váš život bude snazší a výkonnější.