Článek
Podrobný popis novinek by vydal na knihu. Zkusme si všimnout aspoň některých méně známých a přitom užitečných vlastností současných brýlí. Málokdo zná například systém Office, tedy brýle do kanceláře.
„Je určený lidem, kteří mají potíže s očima a pracují dlouhé hodiny u počítače,“ vysvětluje Pavla Vedralová z Oční optiky Anděl v Praze. „Jejich výrobce rozšířil kanál na střední vzdálenost, tedy střední část multifokálních čoček. Vidíme s nimi dobře v místnosti, na plochu počítače i na drobné texty. Je u nich ale potřeba změřit si obvyklou vzdálenost očí od monitoru, aby optik mohl vybrat správnou čočku.“
Jako šaty na míru
To, že se neustále zlepšují multifokální skla, která korigují problémy s viděním na blízko, střední vzdálenost a zároveň i na dálku, většina z nás tuší. Spoustu lidí by však překvapilo, kdyby věděli, co všechno může hrát roli při výběru a výrobě individuálních multifokálních skel, tedy skel ušitých na míru konkrétního klienta, kromě vlastního měření vady oka.
Pavla Vedralová nasadila klientce na brýle speciální obrubu. Žena se pak dívala do lesklé desky s kamerou a přístroj měřil řadu údajů: vzdálenost očí od sebe, jejich tvar, umístění, asymetrie, prostě několik dalších veličin, které pomůžou individuálně upravit vlastnosti čočky tak, aby brala v úvahu i její osobní zvláštnosti.
Pavla pak vysunula z přístroje dvě tyče, ve kterých začala blikat různě rozmístěná světla. Přístroj sledoval, jestli na ně klientka reaguje víc stočením očí (okohýbači) nebo naopak hlavy (hlavohýbači). I to má vliv na výslednou konstrukci čočky.
Ideální pro řidiče
Polarizační brýle si oblíbili řidiči, protože tlumí odlesky na mokrém povrchu vozovky, ale i odrazy a rozptýlené paprsky světla při jízdě v noci. Mají je však rádi také rybáři. Umožňují jim totiž lépe vidět pod hladinu a snáz najít v průhledné vodě ryby.
To samé platí i pro čočky vyrobené technologií Drivewear, které jsou určené hlavně řidičům. Obsahují několik vrstev. Ta polarizační v nich kromě zmíněných efektů zvyšuje kontrasty barev. Ale také rozlišení předmětů na mokré lesknoucí se vozovce, v mlze, v oparu, zkrátka při zhoršené viditelnosti. Dovede to i přes sklo auta.
Další vrstva zase plynule tmavne podle toho, jak stoupá množství světla (odfiltruje ho ze 70 %). To zatmavovací skla neumějí, protože reagují na UV záření, které sklem auta neprochází. Když řidič vystoupí z automobilu, uplatní se jiná vrstva, která reaguje na UV záření a umí ho odfiltrovat ze 100 %.
Už nemá čočky jako dna od sodovek
Pokud řidič jezdí často v noci, zmíněné brýle nejsou výhodné kvůli zelenožlutému zabarvení skel, respektive karbonových plastů (dnes už se téměř výhradně používají do brýlí místo skla, protože jsou výrazně lehčí).
V takovém případě je lepší antireflexní úprava běžných brýlových čoček. Ta pohltí většinu odražených paprsků.
Jiný typ úpravy jejich povrchu zlepší schopnost odpuzovat vodu nebo prach. To je výhodné pro lidi, kteří potřebují dobře vidět přes brýle i v dešti nebo pracují v prašném prostředí.
Povrch lze také vytvrdit, takže se sníží jeho sklon k poškrábání. „Domácím kutilům je však nejlepší dát do obrub dnes už vzácné skleněné čočky, které mají tvrdý povrch a nejlépe proto čelí škrábancům,“ říká Pavla Vedralová.
Lidé s vysokým počtem dioptrií, kteří by měli v obrubě tlustá skla, mohou vyzkoušet speciální materiál. Díky vyšší hustotě je tenčí, ale má stejné vlastnosti jako běžná tlustší čočka.
Mlha je rázem pryč
Optička bere do ruky speciální sklo a dává ho nad páru. Půlka skla se zamlží, půlka zůstane čirá. Ta čirá je upravená novou technologií Optifog. Může být užitečná pro lidi, kteří nutně potřebují dobře vidět i při přechodu ze zimy do tepla, kdy se jim běžné čočky zamlží (řidiči, lékaři, hasiči aj.). Pára skla pokryje i při otevírání trouby nebo myčky, při pití horkých nápojů nebo při sportu, takže člověk nevidí nic nebo špatně.
Optici donedávna doporučovali svým klientům speciální spreje nebo roztoky. Ale upozorňovali je, že zamlžování neodstraní úplně, jen ho zmírní a zkrátí. Efekt navíc nevydržel dlouho. Vliv mělo i to, jak dokonale hladký byl povrch použité čočky.
Nová technologie eliminuje zamlžení běžnou párou úplně. Při přechodu z opravdu velkého mrazu do velice teplé místnosti může dojít k mírnému a krátkému zamlžení, které ale rychle zmizí. Ta rychlost záleží na řadě okolností, třeba na tom, kdy naposled nanesl uživatel na speciálně upravenou čočku roztok aktivátoru. Účinkuje na ní až týden. A to i tehdy, když brýle několikrát denně čistíte. Na prestižní výstavě optických Silmo v Paříži získala novinka zlatou palmu za technologický přínos.
Brýle a způsob života
Tohle všechno je pouze část možností. „Důležité je, aby si klient s optikem sedl a popsal mu, k čemu všemu brýle potřebuje, a pokud chce, tak i své životní zvyklosti,“ říká Pavla Vedralová. „Optik zná vlastnosti současných technologií. Ty je někdy možné i kombinovat. Může mu brýle ušít skutečně na míru. To je ostatně moderní trend naší profese.“
Jak čočky čistit |
---|
Nikdy ne na sucho. Ideální jsou speciální spreje a roztoky. Nouzovou variantou je pak omytí ve vodě s jarem nebo s mýdlem. Potom bychom měli čočky otřít mikroutěrákem, který nepoškozuje jejich povrch. Mají ho v každé optice. |
Užitečné informace
Lidé chodí s očima k lékaři obvykle ve čtyřiceti, protože hůř vidí. Ten někdy objeví oční choroby, které dovedou poničit zrak nebo ho zlikvidovat: makulární degenerace, šedý a zelený zákal nebo změny očního pozadí. Víc se dozvíte na www.makularni-degenerace.cz, www.zelenyzakal. cz a cs.wikipedia.org/ wiki/Šedý_zákal. S optikem je dobré probrat praktická řešení, která lékař znát ani nemůže. Víc naleznete na: www.4oci.cz, www.optikarium.cz, www.sons.cz/optics.php.