Článek
Od října příštího roku budou obrázky povinnou "ozdobou" všech cigaretových krabiček prodávaných v USA a rovněž viditelnou součástí cigaretových reklam. Děje se tak na základě zákona navrženého loni v listopadu, jímž se miliardový tabákový průmysl dostává pod kontrolu Úřadu pro kontrolu potravin a léků (FDA). Ministryně zdravotnictví Kathleen Sebeliusová a šéfka FDA Margaret Hamburgová mají sadu devíti alarmujících obrázků teprve oficiálně představit, vystaveny ale byly už na internetu.
Jeden z obrázků s nápisem "Varování: cigarety jsou návykové" ukazuje muže kouřícího cigaretu skrz otvor v hrdle. Jiné obrázky varují před dopadem pasivního kouření na zdraví dětí nebo na souvislost mezi kouřením a plicními nemocemi, rakovinou či oběhovými chorobami.
Cílem je podle Sebeliusové bránit děti před tabákovým zlozvykem a dospělým dát šanci, aby s ním skoncovali. "Ze 4000 lidí mladších 18 let, kteří zkusí první cigaretu, se tisícovka stane trvalými kuřáky. To není pro naši zemi dobré," řekla ministryně v televizi CBS.
Podle zákona přijatého v roce 2009 má být na cigaretách umístěno viditelné varování, které pokrývá polovinu celé přední a zadní plochy a jež má být doplněno alarmujícím obrázkem. Výstraha musí být rovněž umístěna na vrchní pětině plochy všech reklam.
Dosavadní právní úprava byla 25 let stará a podle kritiků ne dostatečně důrazná.