Článek
„Návrat do kanceláře po pandemii může vzbuzovat smíšené emoce,“ myslí si psychoterapeutka Leah Maroneová.
Pro mnohé s ním přichází i nápor na psychiku. „Nejste zdaleka jediní, kdo zažívá symptomy, jako je nespavost, úzkost a celkové pochybnosti.“
Tyto emoce nás podle terapeutky zaměstnávají tak, že přestaneme vnímat, co je přímo před námi, zvyšují stres a negativně ovlivňují naši schopnost vypnout, odpočinout si, zregenerovat se.
K tomu přidejte, že jsme se do pracovního prostředí nevrátili zrovna po dovolené. Mnoho zaměstnanců při práci z domova zažívalo vyhoření.
Silní extroverti nejspíš rychle zapluli zpátky a cítí se konečně ve své kůži, jiní si na změnu režimu těžce zvykají.
Každodenní dojíždění: Nepřítel zdraví i vztahů
Jak se tedy v práci cítit zase dobře? Pokud to pravidla vaší firmy dovolují, možná se dá začít tím, že si svůj prostor upravíte podle svého.
Jak si zpříjemnit pracovní prostředí
- Víc jako doma. Je příjemné mít kolem sebe věci, které máte rádi. O tom, jak open space a špatné prostředí v kanceláři negativně ovlivňují výkon i psychiku, bylo napsáno mnoho. Studie v časopisu Journal of Environmental Psychology z roku 2014 staví do protikladu personalizaci. Fotky, předměty s osobní hodnotou či dětské obrázky vyvolají v zaměstnanci silnější pocit toho, že mu jeho pracovní prostor patří, a tak se v něm cítí lépe.
- Rostliny. Nenáročné druhy jako dracéna nebo tchýniny jazyky mohou zůstat nějakou chvíli i nezalité. Pokud vám rostliny dělají radost doma, na pracovním stole to nebude jinak. Navíc čistí vzduch a podle studie Washingtonské státní univerzity je v místnostech s rostlinami o 20 % méně prachu a vlhčí vzduch – i to má pozitivní vliv na naše zdraví.
- Vůně. Jistě, v práci vonnou svíčku obvykle zapálit nemůžeme. Populární je ale difuzér, který zvlhčuje vzduch a provoní ho esenciálními oleji. Využití různých druhů vůní na zlepšení produktivity práce zkoumala už v 80. letech minulého století japonská studie. Nejoblíbenější jsou citron a rozmarýn, které prý posilují soustředění. Vždyť už ve starém Římě nosili studenti rozmarýn za uchem – možná věděli, že jim pomáhá v přemýšlení.
- Světlo. Míra osvětlení závisí do značné míry na zaměstnavatelích. Ovšem mnoho studií poukazuje na to, že při výkonu a produktivitě hraje velkou roli denní světlo, jež je pro člověka enormně důležité i v mnoha aspektech fyzického i duševního zdraví. Ostatně každý si může vyzkoušet minimálně to, že se mu na denním světle obvykle zlepší nálada. Pokud nesedíte např. v kanceláři přímo u okna, může pomoci lampa se studeným, tedy modrým světlem. Ano, přesně tím, které odborníci tolik nedoporučují před spaním, protože nás ‚probouzí‘ a brání dobrému spánku.
Těšte se na kolegy
Byli jste produktivnější na home office, nebo právě naopak? Byli jste rádi, že vás u kávovaru nikdo nezdržuje tlacháním, nebo jste trpěli, že si nemáte kde porovnávat informace a rychle probrat úkoly?
Ti, kteří volí druhé varianty, se asi cítili doma trochu ztracení právě proto, že z jejich denních životů vypadl přirozený dialog s kolegy. Faktem ale je, že takovou interakci alespoň občas potřebujeme všichni – včetně samotářů, kterým home office skvěle vyhovoval.
Podle koučky specializující se na vedení týmu Marian Thierové dobré pracovní vztahy výrazně pomáhají naší psychice i výkonu. S lidmi, kteří jsou na stejné lodi, prostě potřebujeme sdílet příjemnou pracovní atmosféru i pocity ohledně pracovních úkolů a jejich plnění. Právě to snižuje frustrace a stres.
Pár pracovních kamarádů prospěje i introvertům, kteří splní, co mají, a pak rychle utíkají domů. „Pokud mi klient řekne, že se s kolegy nebaví, poprosím ho, aby nakreslil pět soustředných kruhů se jmény těch, se kterými se pracovně setká alespoň jednou týdně,“ popisuje koučka, jak zjistit, s kým je třeba navázat vztahy.
Pět víkendových zlozvyků, které negativně ovlivňují pracovní týden
„Následně nakreslí šipky, jež ukazují, od kterých kolegů směřují třeba informace o klientech. Červeně pak označí komplikované lidi a zeleně ty, se kterými je snadná domluva.“
Důležitá rada je nesoustředit se jen na problémy. Cítíte-li se v práci stále nesví, zamyslete se právě nad tím, co funguje. Nebo by fungovat mohlo.
„Začít dělat věci jinak je pro mozek vždycky výzva. A dokonce i v případech, kdy se subjektivně jedná o změnu k lepšímu,“ vysvětluje psycholog Jan Kuba, spoluzakladatel společnosti Ycluster, jež se specializuje na psychologii ve firmách.
Měnící se prostředí je zkrátka výzva a není ostuda si to připustit. Jan Kuba tedy radí najít si něco, co nám během home office chybělo, abychom se na to mohli v práci těšit.
Duševní zdraví versus práce či jiné osobní úspěchy aneb Kdy je třeba zpozornět
Nastavte si znovu hranice
Někteří se během home office naučili práci a soukromý život striktně oddělovat, jiným se naopak všechno tak nějak smotalo dohromady a odpovídali na pracovní maily i v deset večer. Psychoterapeutka Leah Maroneová radí, jak znovu nastolit řád:
- Zaměřte se na dobu příchodu a odchodu ze zaměstnání. Jsou striktně dané, nebo je tu nějaká možnost flexibility? Mnoho firem změnilo přístup k částečné práci z domova. Podle průzkumu společnosti ABSL a Colliers chce 60 % firem nechat na svých zaměstnancích, odkud budou pracovat. Právě hybridní způsob práce může být benefitem.
- Máte vůči sobě realistická očekávání? Nepropadejte pocitu, že doma bylo něco špatně a teď se musíte ztrhat. Srovnejte si, co je vaše povinnost, a co ne. Je čas začít říkat ne, nebo přidat?
- Přemýšlejte cestou z práce. Čas jízdy či chůze domů využijte k tomu, abyste se vědomě přepnuli z pracovní role do jiné. To je snazší, pokud fyzicky opouštíme místo, kde pracujeme.
- Do diáře zahrňte hry, setkání i relaxaci. Ve světě korporátů je populární poučka: Nejdříve si naplánujte dovolené a svůj volný čas. Je to jeden z nástrojů, jak zabránit přepracování a vyhoření.
- Neříkejte ano bez zamyšlení. Zvlášť pokud máte pověst někoho, kdo to dělá, a náhle zjistí, že na rozdíl od kolegů sedí v kanceláři večer a dodělává úkol přidělený na poslední chvíli. Nebojte se ptát, co požadavek přesně znamená. Zjistíte tak, kolik času může zabrat a jestli ho máte.