Hlavní obsah

Sexuolog Jaroslav Zvěřina: Ženy prý rozpoznají pach šťastlivce

Právo, Jaroslav Zvěřina

K Vánocům nepatří jen náboženské rituály, ale také různé vůně, které navozují pocity libosti, uvolnění a štěstí. Ať už jsou to různé františky, vonné tyčinky nebo kdysi tolik populární purpura na plotně. Líbí se však také vanilka, skořice nebo limetky.

Foto: Profimedia.cz

Mnohé vůně můžou sehrát pozitivní roli při intimním tělesném sblížení.

Článek

Církve využívají vliv originálních vůní od nepaměti. Stačí si vzpomenout na kadidlo, jehož odér je neodmyslitelnou součástí různých církevních obřadů. Pach pryskyřice, která se pálí v kadidelnici, působí na lidi pozitivně, relaxačně a antidepresivně.

Mnohé vůně můžou sehrát pozitivní roli také při intimním tělesném sblížení. Vědci se pokoušeli prokázat u lidí existenci populárních živočišných feromonů, jejich výzkumy však nepřinesly očekávané výsledky.

Nenalezli pach, jenž by fungoval u lidí stejně jako ten, který dokáže rozvášnit samečky psů, koček nebo skotu. Nicméně určité látky stimulující sex našli v některých sekretech potních žlázek, a to u obou pohlaví.

Jako sexuálně pozitivní molekulu definovali u mužů androstenon, u žen pak prý androstenol. Obě látky obsažené v těchto sekretech se velmi podobají a mají blízko k pohlavním hormonům. Jejich signalizační schopnosti můžeme vědecky doložit.

Opačné pohlaví sice nerozvášní, ale dovedou vyvolat jeho sexuální zájem

Tělesné pachy prý dokážou ovlivnit i fyziologické funkce. Třeba dívky, které vyrostou v úplné rodině, dospívají dříve. A jejich první měsíčky se dostavují v časnějším věku než u dívek, které vychovala jen matka samoživitelka. Signály k tomuto procesu mají dostávat právě prostřednictvím pachů otce a matky.

Jiné, obtížněji definované tělesné vůně, mohou zřejmě signalizovat i tak nespecifické emoce, jako je štěstí. S různými čichacími experimenty se v sociální antropologii roztrhl tak trochu pytel. Ženy prý dokážou rozpoznat tělesný pach šťastného člověka od toho negativně naladěného. Citlivý nos však mají už kojenci. Vnímají odér blízkých osob. Chlapcům je v tomto útlém věku příjemnější vůně matky než vůně otce. To, že by táta lépe voněl děvčátkům, se ovšem nepotvrdilo.

Z parfémů a vod po holení se pro současné ženy i muže stala jakási pachová identifikační karta. Výrobci nabízejí stále nové parfémy a podobné kosmetické přípravky. Inovace má nahrazovat, někdy dokonce přebít, osobní tělesné pachy.

Jiné vlastnosti vůní mohou souviset třeba s naší ochotou nakupovat. Podle některých marketingových průzkumů lidé ochotněji a více utrácejí v obchodech, kde je to cítit právě po limetkách, citrónech a vanilce. V hospodách prý dovede navodit dobrou náladu vůně mravenčanu ethylnatého, který známe z rumu. Není tedy náhodou, že právě rumovou vůni často obsahuje vánoční cukroví. Je zajímavé, jak tato poměrně jednoduchá sloučenina může působit na tak složitý systém, jako jsou lidské emoce.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám