Hlavní obsah

Kdy se vzdát snu o princi na bílém koni

Novinky, Andrea Zunová

Už odmalička my ženy sníme o svém princi na bílém koni. Ovlivněny pohádkami čekáme, že nás najde a odveze na svůj „zámek“. Jenže ono to v životě nechodí jako v pohádkách. Princů mezi mužským pokolením abychom pohledaly. Kdy je tedy dobré slevit ze svých dívčích představ o princi na bílém koni?

Foto: Profimedia.cz

Tato princezna už svého prince našla. To je ale štěstí!

Článek

Je skvělé, když některé romantické představy, které o svém partnerovi máme, náš protějšek splňuje. Důležité ale je důkladně si promyslet, co konkrétně od svého partnera očekáváme. A také si uvědomit, že nikdo není dokonalý.

Psycholožka Alex Hrouzková k tomu říká: „Snění o neurčitém princi na bílém koni by mělo přirozeně přejít každou ženu, která vyroste z puberty, respektive dospěje. V dospívání je snění o ideálech součástí vývoje. Právě v tomto období by si dospívající dívka měla zažít více či méně vztahových karambolů, ze kterých pak v ideálním případě získá cenné zkušenosti o vztazích a o tom, jakého muže vlastně ona potřebuje. Tyto zkušenosti pak může žena zúročit při hledání zcela konkrétního životního partnera se zcela konkrétními vlastnostmi, který se tak stane v podstatě jejím princem.“

„Princ“ obvykle není partner pro život

Tak by to mělo být v ideálním případě. Pokud o svém ideálu – princi – sní žena nezkušená, může se jí stát, že se častokrát zaplete s množstvím partnerů, kteří rozhodně nejsou tzv. „pro život“, od různých záletných umělců přes lenochy a mamánky po alkoholiky atd. „S těmito muži žena na začátku zažívá velké emoce a pocity zamilovanosti, ty však brzy odezní a dochází ke konfliktům a rozchodům,“ vysvětluje psycholožka.

Podle ní ale „zkušená žena po všech těchto karambolech už naopak ví, co chce a nechce – díky zkušenosti už ví, že nechce např. bordeláře, lenocha, kavárenského intelektuála či cestovatele, protože se u ní tento typ mužů neosvědčil, a bude hledat třeba muže pořádkumilovného, který je schopen platit hypotéku a chodit s ní pravidelně do divadla či za sportem. S takovým mužem pak bude s větší pravděpodobností dlouhodobě šťastná i po odeznění počáteční zamilovanosti, jednoduše proto, že budou mít mnoho společného.“

Často také ve svém okolí můžeme vidět páry, ve kterých se žena, ale samozřejmě i muž snaží předělat svého partnera k obrazu svému. Může to být právě díky touze najít svého vysněného prince?

„Partnera chtějí předělávat ženy, které si vybraly muže, který se k nim jednoduše nehodí. To opět úzce souvisí se zkušeností ženy a s jejím sebepoznáním. Když o sobě žena ví, že je například pořádkumilovná a ráda chodí několikrát týdně do společnosti, nevybere si partnera, který je introvertní chaotik. Takovou chybu udělá jen žena, která nezná sama sebe a až ve vztahu s protikladným mužem zjišťuje, že potřebuje vlastně někoho úplně jiného. Pak ovšem není cestou partnera ‚předělat‘, ale spíše hledat takového, se kterým bude mít ona o něco více společného,“ říká Hrouzková.

Hledat, vybírat, ale nepřebrat

Je dost žen mezi námi, které tak dlouho hledaly a srovnávaly obyčejné smrtelníky se svými pohádkovými představami, až přebraly a nyní jsou ve fázi, kdy žádného partnera nemohou najít. „Zpravidla jde o ženy, které neměly zkušenost se vztahy s muži, občas se jen s někým krátkodobě scházely, případně se scházely s ženatým mužem, s nímž vztah neměl budoucnost. Tyto ženy neměly možnost poznat, co vlastně od mužů chtějí, a začaly se upínat na zidealizovanou představu o princi na bílém koni, aniž by věděly, co to znamená. Pak tyto ženy logicky narážejí na neperspektivní muže, kteří je umí okouzlit na první dojem,“ vysvětluje.

Přesto se vkrádá otázka, zda naši princové, tedy romantičtí hrdinové existují i v běžném životě, a nejen v představách, knihách či ve filmu? „Jistě že existuje spousta kvalitních mužů. Jen mnohé ženy pro tyto muže začnou mít otevřené oči až ve chvíli, kdy už může být pozdě, tedy když jsou zadaní. Dalším nesouladem může být to, že žena nemá kvalitnímu muži co nabídnout, aby ho získala. Vztahový trh funguje podobně jako každý jiný – to nejkvalitnější zboží je brzy rozebráno, a zároveň toto zboží také bývá dražší – tedy je potřeba mít kvalitnímu muži také co nabídnout,“ říká psycholožka Alex Hrouzková.

Související články

Výběr článků

Načítám