Hlavní obsah

Jak vycházet na pracovišti s někým, koho opravdu nemáte rádi

Může se to stát i vám. Firma na pozici do vašeho oddělení, ke stolu, který je hned vedle toho vašeho, umístí někoho, kdo vám fakt vadí. A může to být hned z několika důvodů: že se chová povýšeně, mluví si sám pro sebe, sděluje všem stokrát dokola víkendové zážitky nebo si zpívá. Jak přežít vedle sebe někoho, kdo vás ruší v soustředění a kvůli komu se do práce přestáváte těšit?

Foto: Profimedia.cz

Neplýtvejte energií tam, kde je to zbytečné.

Článek

Na rovinu si řekněme, že ne každý, s kým se během pracovního dne setkáte, musí být váš kamarád. Ani vy nejste kamarádem a oblíbencem všech. Existuje spousta psychologických výzkumů, které vysvětlují, proč jsou některé vztahy jednodušší než jiné. Lidé jsou složitá společenská stvoření s vlastními hodnotami a zakořeněnými přesvědčeními o tom, jak by se lidé měli chovat, jednat a komunikovat.

Všichni máme více či méně vědomé a nevědomé předsudky, které determinují, jak přemýšlíme a vnímáme okolí. Lidi pak na prvním místě. A právě tyto předsudky mají velký vliv na to, s kým vycházíme a koho považujeme za obtížného nebo otravného. Ale přesto, když víme jak na to, stále můžeme dobře pracovat s lidmi, které nemáme rádi, a respektovat je.

Zamyslete se: můžete mít důvod, proč vám někdo není sympatický, vlastně nemáte ani potuchy, proč tomu tak je, ale je to fakt. Jakmile si uvědomíte, že vám mozek velí nemít toho člověka rád, aniž byste měli jasný důvod, pak se s tímto nastavením dá pracovat. Jak uvádí expertka Lisa Stephenson pro Harvard Business Review, náš mozek nachází nejrůznější způsoby, jak manipulovat s pravdou pod rouškou našeho bezpečí, což je jeden z jeho hlavních úkolů. Pokud tedy chceme, aby byl tento člověk v kanceláři méně nepříjemný, musíme se nejprve podívat sami na sebe.

Kamarádíte s kolegy? Jen opatrně

Sex a vztahy

Jako první věc, kterou musíte na sobě změnit vy, je to, jak se chováte. Je odmítání jedince, kvůli jeho vědomému či nevědomému zlozvyku dospělým projevem, nebo signálem dětinského chování? Bezmyšlenkovitá defenziva není řešení, spíš se snažte svou zášť ignorovat. Nevylučujte kolegu, který vám vadí, z týmové práce, neostrakizujte ho, neposílejte mu pasivně agresivní e-maily. Snažte se pochopit a identifikovat průsečíky chování, které vám oběma mohou pomoci v další komunikaci.

Neplýtvejte energií tam, kde je to zbytečné. Musíte opravdu stokrát zdůrazňovat, co vám na novém kolegovi vadí? Myslíte si, že to povede k tomu, že sám odejde nebo někdo pochopí, že se s ním fakt dělat nedá? Některé bitvy zkrátka nemůžete vyhrát, je dobré se přizpůsobit situaci. Což neznamená, že byste se měli nechat chováním kolegy šikanovat. Vycházet s obtížnými lidmi není totéž jako ospravedlňovat nebo zavírat oči před tím, co je nepřijatelné, jako je šikana nebo diskriminace.

K nové posile týmu přistupujte tak, že i on/ona je nervózní. Plná/plný obav, jak si poradí s novou prací, jak zapadne mezi kolegy. A možná to jen nevzal/a za správný konec. A na skleničce po pracovní době se spousta věcí vyřeší snadněji než na koberečku u šéfa.

Jak poznáte, že si vás v práci neváží

Sex a vztahy

Když se vám nechce nic dělat

Zdraví

Výběr článků

Načítám