Článek
Co strážce kulturních tradic vlastně tak pobouřilo? Snímek se pokouší rozkrýt jedno z mnoha tabuizovaných témat indické společnosti - nahotu a intimní lesbickou lásku dvou žen.
"Něco takového nepřipustíme. Co děláme v ložnicích a v koupelně, je soukromé. A nahota na plátna kin už vůbec nepatří," protestuje proti promítání filmu organizace Šiv Sena z Váránasí.
"O bezpečnost diváků se do té doby musí postarat policie," potvrzuje Dharam Singh z radnice města Váránasí. Policejní ochrany se dočkají i diváci multiplexů v Bombaji, Dillí a Bhópálu. Film totiž prošel cenzurní správou, a tak jeho promítání nesmí nikdo rušit. Ani novodobá mravnostní policie krajních hinduistů.
O intimní záběry lesbiček není nouze
Přítelkyně líčí křehký vztah dvou mladých dívek - Sapny a Tanjy. Když Tanja musí načas odjet z města, Sapna se seznamuje s atraktivním Rahúlem. Po Tanjině návratu se tak vytváří napjatý milostný trojúhelník a zápas o Sapninu přízeň končí dramatickým finále, plným žárlivosti a pocitu zrady.
Film je doslova prošpikován intimními záběry lesbické lásky. To vše doprovázejí znaky tuctové produkce indického Bollywoodu - tklivá hudba, specifická barevná tonalita a deklamační herectví.
Není ostatně bez zajímavosti, že se indický snímek na podobné téma promítal i u nás. V roce 1996 na MFF Karlovy Vary soutěžil Oheň režiséra Dípy Mehty.
Přítelkyně se dostala už i do britských kin. Film, který má v Indii skandální pověst, však u evropských diváků vyvolává spíše úsměv na tváři.