Hlavní obsah

Generace Z se chce bavit, zároveň ale touží po úspěchu a moci

Za generaci Z jsou považováni lidé narození v letech 1997 až 2012 a podle dat se jedná o nejpočetnější generaci na světě. Jak ukázal nejnovější globální průzkum mezi 36 000 lidmi ze 30 zemí, tato generace sice touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a rovněž nepohrdne mocí. Ve své podstatě se od předchozí generace ale zas tolik neliší.

Foto: Profimedia.cz

Generace Z vyhledává každou příležitost, aby se mohla bavit.

Článek

Lidé narození mezi roky 1997 a 2012 jsou nejpočetnější generací na světě. Do roku 2025 budou tvořit 27 procent celosvětové pracovní síly, čímž převezmou otěže světové ekonomiky od mileniálů (narozených v letech 1981 až 1996), generace X (1965 až 1981), takzvaných baby boomerů (1946 až 1964) a také tiché generace (1925 až 1945).

Jak ukázal průzkum, až pro 44 procent příslušníků generace Z je důležité, jestli jsou úspěšní a zda ostatní lidé uznávají jejich úspěchy. Podobně tomu bylo i u mileniálů (37 %) či generace X (23 %). Zcela jinak to měla jen generace baby boomerů, u nich byl úspěch důležitý jen pro 13 % z nich.

Pro generaci Z je také velmi důležité dělat věci, které mohou přinést potěšení, její členové vyhledávají každou příležitost, aby se mohli bavit. U mileniálů sdílelo stejný názor 38 procent lidí, u generace X to bylo jen 27 procent lidí. Podobný podíl příslušníků generace Z chce vést „vzrušující“ život v porovnání s 32 procenty mileniálů a 20 procenty zástupců generace X.

Generace Z hledá módní inspiraci na sociálních sítích. Důležitá je i udržitelnost

Móda a kosmetika

Zvýšený důraz na jednotlivce, který se projevil ve výsledcích, je pokračováním trendu, který lze pozorovat v průběhu posledního století a který také potenciálně prohloubil vzestup sociálních sítí, uvedla ředitelka Lisa Storyová ze společnosti BCW, která průzkum iniciovala.

„Když se podíváte na hodnoty generace Z - výkon, hédonismus, stimulace -, je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty,“ dodala.

Tvrzení, že zástupci generace Z jsou hédonisté (užívají si radosti života), se některým lidem může zdát protichůdné, protože podle některých zpráv se například britská mládež spíše vyhýbá alkoholu. Může to ale způsobovat fakt, že lidé v mladším věku mohou mít jiné chápání požitku než starší ročníky.

Ze studie nicméně vyplývá, že lidé na celém světě zůstávají především „společenskými tvory pevně napojenými na vzájemnou spolupráci a vyhýbání se sporům či neshodám“. Zásadní pro ně zůstává hlavně tolerance, benevolence a bezpečnost. Pouze čtvrtina lidí uvedla, že rozhodně souhlasí s tím, že politika a programy jejich vlády jsou v souladu s jejich vlastními hodnotami.

Zileniálové aneb Poznejte nejnovější mikrogeneraci

Móda a kosmetika

Extrémní stres se přenáší i na další generace

Zdraví
Související témata:

Výběr článků

Načítám