Článek
Doudlebský boží hrob vyrobila v Olomouci firma Zbitek. „Je to mozaikovité zpodobnění Ježíšova hrobu v Jeruzalémě. Až do první světové války se jich vyrábělo velké množství, posílaly se i do zámoří, do Jižní Ameriky. Je výjimečný, v Čechách a sousedních zemích zůstaly jednotlivé kusy,” řekl historik a kronikář Jan Šimánek. Mezi lety 1846 až 1914 vzniklo asi tisíc hrobů.
Mozaika je ze sklíček, ručně všívaných do kartonu. Základ tvoří hrob, oltářní stůl s dřevěnou sochou ležícího Kristova těla. Nad tím je svatostánek a panel s křížem, kam se dávala monstrance. Po stranách andělé, na krajích rytíři.
„Značí stráž, kterou postavil Pilát k hrobu v Jeruzalémě, aby židé Kristovo tělo neukradli,” řekl Šimánek.
Boží hroby byly různě velké, ten doudlebský, který koupil v roce 1883 farář František Kuliš, měří asi čtyři metry. Přes rok je složený v dřevěných bednách ve zpovědní místnosti, aby se nepoškodil.
Většinou se stavěl v týdnu mezi Květnou nedělí a Velkým pátkem. Dřív to dělal kostelník s pomocníky, před časem převzal tradici místní kronikář Jan Šimánek s přáteli.
Květná neděle oslavuje příjezd Krista do Jeruzaléma
Letos ho stavěli tři hodiny. Hrob dopravili k oltáři, pak ho čistili, ze štaflí připevnili k oltáři a rozsvítili.
„Krásný dojem dělá osvětlení za sklíčky. Původně se tam dávaly petrolejové lampy, za rytířem jich bylo pět, v roce 1940 je nahradily žárovky,” upozorňuje Šimánek.
Někdejší kostelník vzpomínal, jak jeho dědeček musel stále dolévat olej do desítek lamp.
V Česku je kolem deseti těchto hrobů, jeden v Kaplici na Českokrumlovsku, jiný v Rapšachu na Jindřichohradecku. V Rakousku se jich dochovalo asi pět, v Německu tři. Známé jsou hroby ve Vatikánu a Kartágu.
Velikonoční tradice v Doudlebech
V Doudlebech drží i jiné velikonoční zvyky, třeba obchůzku dětí po vsi s řehtačkami a klapačkami. Řehtají od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty. Stará dřevěná řehtačka je v kostele. Děti obcházejí třikrát denně všechny domy, zapisují, kdo kolikrát řehtal, podle toho si dělí koledu.
Ve vsi se pečou i jidáše, malé pletenky jako symbol provazu, kterým se oběsil Jidáš. Kostelnice Růžena Burdová (81) jich letos napekla čtyřicet. „Mám recept: vraž do toho, co tě napadne,” svěřila se.
Boží milosti - recepty na tradiční velikonoční cukroví
Místní zvláštností jsou římovské podkovy, pouťové cukroví, připomíná desatero božích přikázání. Na podkově je devět nebo 12 okének. „Pekly se celou zimu, byly uložené v truhlách, aby změkly. Prodávaly se na Černou neděli, při postní pouti,” řekl historik. Pouť v Doudlebech obnovili asi před deseti lety.
První zmínka o kostele sv. Vincence pochází z roku 1143. Za baroka se obec stala poutním místem. V Národní galerii je obraz Doudlebská madona, na oltáři v kostele jeho kopie.