Hlavní obsah

Vlásenkářky v hradeckém divadle vyrábějí paruky z pravých vlasů, ale i z peří či jahod

Šedesát hodin trvá výroba jedné paruky. A když je z pravých blonďatých vlasů, přijde na 120 tisíc korun, prozradili návštěvníkům Klicperova divadla v Hradci Králové vlásenkářky Vendulka Bohdanecká a Blanka Rajská Pechová na speciálních prohlídkách. Do zákulisí divadelní scény se zájemci podívali v rámci Noci divadel.

Vlásenkářky v hradeckém divadleVideo: Žlábková Ludmila, Právo

Článek

Přišla i středoškolačka Adéla Jirků. Jak prozradila, je výtvarně zaměřená a má ráda kreativní věci. A tak byla během prohlídky příjemně překvapená,

„Zaujalo mě líčení a výroba paruk. Obdivuji, jak jsou paní vlásenkářky šikovné. Jistě to je praxí, ale stejně je neskutečné, jak jsou rychlé,“ neskrývala nadšení Adéla.

„Máme to štěstí, že jsme se vyučily přímo tady v divadle. Rodiče tu pracovali a já k nim v roce 1969 nastoupila na vyučení. Vendulčini rodiče byli herci, a tak když se učila kadeřnicí, přišla do divadla na praxi a už tu zůstala,“ vyprávěla Blanka Rajská Pechová.

Používají asijské vlasy

„Evropské vlasy jsou nejkvalitnější, ale používáme asijské. Protože jsou pevné a hlavně levnější. Vykoupí se a v továrnách upraví do různých barev a délek. Na paruku potřebujeme v závislosti na délce kolem 25 dekagramů vlasů,“ prozradila Vendulka Bohdanecká.

Martina Reimerová: Ženám po rakovině vrací ženskost

Móda a kosmetika

Divadelní vlásenkářky ale netvoří jen účesy, vyrábějí i vousy nebo umělé pleše, zvané glacny. „Nebo velké nosy, třeba když Blanka dělala Cyrana. Nebo přepadlé výrazné obočí, které měl zvoník od Matky Boží,“ připomněla Vendulka.

„Jsme divadelní děti, a možná proto tu profesi děláme. Propadly jsme tomu. Režisér přijde s nápadem, s představou, ale jak a z čeho udělat, aby to fungovalo, aby v tom herec viděl, aby mohl hrát, to už vymýšlíme my,“ doplnila ji Blanka.

Nejprve oblékaná, pak generálka

Poprvé v kostýmech si nové představení herci vyzkouší na takzvané oblékané, týden před premiérou. „Během generálek pak máme ještě prostor na změny, když se třeba ukáže, že herec nemůže ve výčesu metat kozelce. A tak rychle vymýšlíme alternativu,“ vysvětluje Blanka Rajská Pechová s tím, že na rozdíl od většiny divadel, kde je oddělená výroba a provoz, ony se starají o vše. Od počátečního návrhu, zhotovení až po česání herců či výměn paruk během představení.

„Například Richard III. Davida Drábka, to byl fofr. Tam chlapi hráli ženský, bylo to mnoho paruk,“ zavzpomínala Vendulka Bohdanecká.

„Díky rodičům v sobě máme vášeň a lásku k divadlu. Těší nás, že nemáme jednotvárnou práci, každá inscenace je jiná. Paruky tvoříme třeba i z peří, použily jsme i hlavičky panenek Barbie nebo jahody. Prostě musíme zapojit fantazii,“ dodala Rajská Pechová.

Duchařské prohlídky

„Zatímco odpolední prohlídky zavedly zájemce do zákulisí, jako je vlásenkárna, krejčovna, půjčovna kostýmů, večer následovaly duchařské prohlídky,“ prozradil mluvčí divadla Martin Sedláček. Zájem byl opravdu veliký, přišlo na několik set lidí.

„Vrací se i návštěvníci. Zatímco po covidu jsme byli na třetině návštěvnosti, nyní už se blížíme předcovidovým číslům. V současné chvíli máme prodej o 15 procent vyšší než loni touto dobou,“ pochlubil se Sedláček.

Dámy ze zákulisí

Móda a kosmetika

Kostýmní výtvarník Roman Šolc: StarDance je pro mě splněný sen

Móda a kosmetika
Související témata:
Klicperovo divadlo

Výběr článků

Načítám