Hlavní obsah

Utrácení způsobuje stejnou euforii jako droga

LONDÝN

Utrácení peněz je jako droga, neboť stimuluje stejná centra v mozku, která mají co do činění s některými druhy závislostí. Zjistili to němečtí vědci pomocí testů na dobrovolnících. Ty mimo jiné také odhalily, že u lidí s vyššími příjmy je tento pocit při utrácení silnější, a to i v případě vyšších cen.

Foto: Profimedia.cz

Nakupování a utrácení působí stejně jako drogy.

Článek

Ekonomové tento druh chování označují termínem peněžní iluze. Vědci však zatím nepřinesli dostatečné psychologické vysvětlení, proč tato teorie funguje.

Němečtí specialisté pod vedením Armina Falka z Bonnské univerzity podrobili 18 dobrovolníků sérii testů, které se zaměřily na to, jak se liší jejich rozhodování o nákupu v závislosti na rozdílných příjmech a cenách produktů.

Pocit odměny

Nejprve vědci stanovili dvě úrovně příjmů, přičemž jedna byla o 50 procent vyšší než ta druhá. Lidé s více penězi ale také měli v katalogu o 50 procent vyšší ceny zboží.

Pak dobrovolníkům souběžně skenovali mozek, aby změřili úroveň aktivity v jeho přední části zvané ventromediální prefrontální kůra, která je spojená s pocitem odměny.

Experti tak zjistili, že jedinci s vyšším příjmem měli při utrácení peněz tento pocit intenzivnější, ačkoli jejich skutečná kupní síla byla stejná jako u dobrovolníků s nižším platem.

"Tento výsledek znamená, že aktivace odměny obecně roste s příjmem, ale byla výrazně vyšší v situacích, když nominální příjem a ceny byly vyšší o 50 procent. To podporuje hypotézu, že činnost ventromediální prefrontální kůry se týká peněžní iluze," vysvětlil Falk, který s kolegy studii zveřejnil v aktuálním vydání odborného magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Ekonomové jsou tradičně skeptičtí v názoru na peněžní iluzi, ale poslední behaviorální důkaz tento pohled zpochybňuje," dodal Falk.

Související témata:

Související články

Nenakupujte jídlo unavení a hladoví

V době, kdy hubneme, bychom neměli chodit na nákupy potravin unavení. Tedy hlavně v podvečer, po práci. Tehdy nakupujeme víc impulzivně a méně promyšleně. Není...

Výběr článků

Načítám