Článek
Obecná ani jediná správná definice udržitelné módy neexistuje. Různé přístupy k ní, jako je například zero waste, cruelty-free, fair trade, využití nových materiálů nebo metod upcyklace se totiž neustále vyvíjejí.
Zároveň není mnohdy snadné rozlišit, kdy se módní značky snaží být opravdu ohleduplnějšími k životnímu prostředí, a kdy se pojem udržitelnost stává jakousi nálepkou využívající současný trend jen k dalšímu byznysu.
Mnoho zákazníků tak v otázce udržitelnosti po právu tápe, vždyť rozpoznat linku oddělující klasickou a udržitelnou módní produkci není snadný úkol ani pro řadu odborníků.
Malá změna, velký rozdíl
S tímto problémem se snaží bojovat jednotlivci, ale také obchodní centra. Příkladem je slow fashion terapeutka, koučka a návrhářka Kamila Vodochodská, která se dopadům módní produkce na životní prostředí a hledání možných alternativ věnuje většinu svého profesního života.
Udržitelnost, pomalá smrt rychlé módy
„Věřím, že i malá změna k lepšímu je lepší než žádná. A vůbec nezáleží na tom, zda proběhne v domečku na zelené louce, nebo v kabince některého z konfekčních řetězců. Dnešní svět nepotřebuje stovky dokonale a stoprocentně udržitelných jedinců. Akutně potřebuje miliony těch, kteří začnou své nákupní zvyklosti měnit k lepšímu alespoň o kousek. A to i za cenu toho, že budou dělat chyby. Důležité ale je se z nich poučit a už je neopakovat,“ vysvětluje svůj přístup Kamila Vodochodská.
Jak se vymanit z koloběhu fast fashion |
---|
1. Vybírejte oblečení z organických tkanin nebo recyklovaných materiálů. |
2. Všímejte si materiálového složení. |
3. Nakupujte oblečení od lokálních značek a návrhářů. |
4. Vybírejte oblečení, které je barevně šetrné k přírodě. |
5. Nestyďte se nakupovat v second-handech. |
6. Všímejte si, jestli dotyčná značka používá eko materiály. |
7. Vsaďte na tradiční výrobní procesy. |
8. Všímejte si toho, jaký má firma styl marketingu. |
9. Nechte si oblečení ušít na míru. Podpoříte tak lokální byznys, a navíc vám bude kousek perfektně sedět. |
Stále více průzkumů a výzkumů dokazuje, že móda je nebezpečnou zbraní pro naši planetu.
„Většina z nás nosí pouze 10 % ze svého šatníku a průměrně je každý fast fashion outfit nošen jen zhruba 3-5x,” říká Vodochodská a přirovnává fast fashion k fast foodu. Nové trendy kousky za pár korun sice uspokojí hlad, ale rozhodně ne chuť. Z dlouhodobého hlediska je navíc oboje nezdravé.
„Módní průmysl momentálně čelí řadě komplexních výzev. Globální výroba oděvů se od roku 2002 zdvojnásobila, a to hlavně proto, že své věci lidé vyhazují o polovinu času dříve, než tomu bylo v minulosti,“ říká ředitel největšího evropského portálu s módou Zalando Rubin Ritter a dodává, že módní průmysl představuje asi 8 % celosvětových emisí skleníkových plynů, doprava pak 14 %.
Třináctá komnata módního průmyslu
K alternativním cestám se zavázaly jak online platformy jako Zalando, tak i kamenné obchody a obchodní centra. Westfield Chodov například ve spolupráci se svými nájemci sestavil informační brožuru Průvodce udržitelnými nákupy.
Prostor v ní dostávají všichni prodejci, kteří do nabídky pravidelně zahrnují také skutečně udržitelnější varianty svých produktů nebo služeb. Zákazníci tak díky brožuře zjistí, že udržitelné kolekce dnes kromě lokálních výrobců nabízí i řada velkých a globálně oblíbených značek.
Na konkrétních příkladech se ale hlavně dozví více o různých principech slow fashion a o celé problematice si tak mohou vytvořit komplexní obrázek.
„Chceme být inspirací k o něco zdravějšímu životnímu stylu obecně, proto kromě edukace v oblasti módy zákazníky informujeme i o souvisejících službách, jako jsou recyklační boxy či nákupy bez obalu,“ říká Petra Valentová, marketingová manažerka Westfield Chodov.
Z udržitelných kolekcí se totiž stává trend, a proto jsou přítomné i v běžných obchodech. Stačí jen sledovat cedule a štítky na oblečení a hledat slova jako conscious, recycled, sustainable, organic nebo eco friendly.
I malý rozdíl v nákupu totiž dělá rozdíl a mimo jiné zvyšuje poptávku po produktech, které tolik nezatěžují planetu.
Může se vám hodit na Firmy.cz: