Článek
Je snadné pohrdavě posuzovat telenovely z nadřazené pozice televizního kritika. Jistě, jsou v nich věčně stejné zápletky, častokrát podobné typy postav. Víte ale, kdo je dnes komerčně nejúspěšnější literární autorkou Jižní a Střední Ameriky? Delia Fiallo.
Delia Fiallo - bohyně komerce
Tato žena napsala náměty již k více než 40 sáhodlouhým telenovelám. A uštěpačné poznámky intelektuálů nečekaně zchladí fakt, že první dáma latinskoamerických seriálů kdysi vystudovala filozofii a dějiny literatury na univerzitě v Havaně a přednášela v kurzech o problematice literárních žánrů ve všech jihoamerických státech.
Telenovely začala Delia Fiallo psát ve druhé polovině 60. let. Jedna z prvních byla u nás velmi dobře známá Esmeralda. Natočili ji v roce 1968 ve Venezuele. Ale verze, která běžela před deseti lety na Nově, byla novodobým remakem, jenž vznikal od května 1996 do listopadu 1997.
Většina telenovel, které Delia Fiallo napsala, má v názvu jen jediné slovo - křestní jméno hlavní hrdinky, která je pokaždé mladá, krásná, čestná, upřímná a skromná. Leč přesto (nebo právě proto) v životě trpí, je obětí intrik a zloby. Z příběhů této autorky přímo čiší zjednodušená dějová struktura pohádky o Popelce. Předvídatelnost děje jakbysmet. Tak proč má tenhle žánr tak obrovský komerční úspěch? A to nejenom v Mexiku, Venezuele, Kolumbii nebo Argentině.
Díváte se na telenovely a proč?
Ilona Pechanovská, číšnice, Plzeň:
„Dívám, dokonce přijímáme i televizní kanál Zone Romantica, kde je seriálů a filmů tohoto typu hodně. Proč je sleduji? Můj přítel se často dívá na zprávy, vlastně sleduje jen je a občas nějaký ten sport. Ve zprávách je pouze agresivita. Vraždy, týrání dětí, války, smrtelné nehody, přírodní katastrofy. Všechny televizní štáby jako by zajímala jen krev.
Když přijdu unavená ze zaměstnání, chci si odpočinout, nechci informace, z nichž nejmírnější pojednává o tom, že tři domovní bloky vedle nás zase někoho přepadli a okradli. Telenovely mi poskytují klid. Chci si oddychnout u seriálu, kde dobro má ještě nějakou hodnotu, o kterou stojí za to usilovat, u příběhu, v němž spravedlnost má váhu a zlo se chytí do vlastní pasti. Prostě opak toho, co vidím ve zprávách.“
Slovo odborníka:
Psycholog Jan Šikl potvrzuje relaxační funkci telenovely a připomíná: „Relaxuje se tu přes jakýsi chráněný svět. Pro chlapy je relaxací hospoda. Tady si my muži posilujeme svoje ego, třeba i nehoráznými historkami o tom, jak jsme úžasní. Podobné je to s telenovelou a ženami. Namítnete, že v telenovelách jsou naprosto nereálné příběhy? To je jako zlobit se na hospodu, že tam ti chlapi kecají. Umělá realita, v hospodě i v seriálu, to je totiž východisko i smysl onoho relaxačního účelu. Kritizovat telenovelu, že je nepravdivá, to je prostě špatná výtka - vždyť je to princip, na kterém stojí!
V telenovele je také důležité ztotožnění s hrdinkou, které - pokud je snadné - přináší psychickou úlevu. A pokud se tak děje v nějakém snadno pochopitelném, víceméně předvídatelném příběhu, tak ten seriál na chvilku vyváže divačky z té komplikované skutečnosti v reálném světě kolem ní.
K dobré identifikaci určitá umělost zjednodušení neoddělitelně patří. Jiná úvaha je ale ta, jestli se tím člověk něco učí, jestli tím vnitřně roste,“ konstatuje odborník a ještě připomíná: „Relaxace je kvalitní, když si odpočinu a něco nového se naučím. Tenhle prvek je u telenovely bohužel mizivý.“
Díváte se na telenovely a proč?
Olga Šmardová, účetní, Pardubice:
Dívám, ale nepravidelně. Úplně nejvíc jsem kdysi sledovala americký seriál Tak jde čas. Vlastně už od prvního dílu, a že jich měl hodně, něco přes dva tisíce. U nás v rodině se z toho stala tradice, dívala jsem se totiž společně s maminkou, byl to náš oblíbený rodinný rituál, kdy jsme obě seděly před obrazovkou a probíraly osudy tří rodin, o nichž onen rozsáhlý příběh byl.
Častokrát jsme v tom nacházely i paralely se skutečnými osudy - třeba našich příbuzných. Vyhovovalo nám i to, že pokud jeden díl člověk nestihl zkouknout, nic se nedělo, předchozí děj byl vždycky nějak nenásilně v dialozích zopakovaný v následujících epizodách. Maminka už dneska není mezi námi, ale pořád ráda vzpomínám na ty idylické chvíle s ní u seriálu Tak jde čas. V současné době se pravidelně dívám na Sladkou Lauru, kterou vysílá TV Barrandov.“
Slovo odborníka:
„Telenovela by měla mít do určité míry pohádkovou strukturu děje,“ říká Natálie Petrova, produkční veleúspěšného ruského historického seriálu Chudá Nasťa (v ČR pod názvem Anastázie). „Proč má tak závratný divácký úspěch? Nesmíme zapomínat, že dnešní čtyřicátnice jsou v současné době fatálně přetíženy. Profesními nároky, snahou vyrovnat se v zaměstnání mužským kolegům, řešením rodinných problémů, ať už s dospívajícími dětmi, nebo s vyhasínáním manželského vztahu.
K tomu, aby tohle dokázaly uspokojivě překonat, prožívají doslova martyrium. A touží se někomu svěřit. Jenže moderní společnost nemá ráda, když se projevují city. Navíc - diskuse z očí do očí, třeba s kamarádkou nebo blízkou příbuznou, bývá nahrazovaná buď krátkým hovorem přes mobil nebo dokonce e-mailem či stručnou SMS. V lepším případě výlevem na facebooku.
Ženám prostě začíná chybět přímý citový kontakt. Bývají vmanipulovány do situací, v nichž musejí spíš chladnokrevně jednat než emotivně prožívat.“
Pomalý dech a klidné tempo
Slova filmové odbornice nepřímo potvrzuje i psycholog: „Relaxace přes audiovizuální umění má dvě polohy,“ říká Jan Šikl. „Když před obrazovkou vnímám rychlý akční snímek plný svižných filmových střihů, efektních výbuchů, pěstních soubojů a střelby, začnu mít za chvilku skoro pocit, jako bych podal nějaký fyzický výkon, a po zhlédnutí následuje uvolnění svalového tonusu, které mi přinese úlevu.
Při sledování telenovely jde o úplný protipól. Je to spíše varianta pomalého dechu, mírného, uklidňujícího tempa, blížícího se až k jakési hranici meditace, zklidnění, zpomalení onoho věčného spěchu, který od nás současný hektický svět vyžaduje. Z toho přirozeně pramení i enormní počet dílů těchto seriálů, jenž nezřídka přesahuje i stovku. Telenovela se prostě nedá odvyprávět rychle.“
Dodejme, že v současné době běží nejvíce telenovel na stanici TV Barrandov a na Nově. Jejich sledovanost je i přesto, že jsou vysílány v nepříliš výhodných časech, stále vysoká.
Krasavice, samec a odporní padouši
Příběhy mají jednoduché schéma. Ona mimořádně hezká dívka, chudá, většinou nešťastná, bez rodičů. Hodná, skromná, roztomilá.
On - krasavec a samec, přitažlivý, s uhrančivým pohledem, zámožný, obvykle syn majitele velké banky nebo chovatele tisícihlavého dobytčího stáda.
Láska se pomalu rodí, když tu najednou se mezi nimi zjeví Intrikánka, zákeřná mrcha. Její hlavní zbraní jsou pomluvy a polopravdy. Charakter: lstivý. Hlavní touha: získat cizí majetek i přes mrtvoly.
Práce má mrcha dost, takže potřebuje pomocníky. A tím může být jedině Zlotřilý hnusák. Bývá to muž, ale může mít i ženskou podobu. Někdy je nechutně zvrhlý.
Nechybějí ani půvabné vedlejší postavy - dobrácký komorník; hodná teta, která vždy poradí; střelená, leč věrná přítelkyně.
Co ženám přinášejí: |
---|
1. spoluprožívat s hlavními hrdinkami seriálu city, které ve skutečném životě potlačují |
2. děj bývá svou strukturou postavený tak, že vyvolává u diváků touhu po spravedlnosti |
3. osvobozují od psychického napětí v rodině nebo na pracovišti |
4. jednoznačně rozdělují dobro a zlo, divačky se ihned orientují v ději |
5. diváka nikdo nezatěžuje zvažováním, jestli ta či ona postava je kladná, nebo záporná |
6. všechny figury jsou od počátku jasně určeny a nemění se v průběhu celého děje. |
Anketa
Co (možná) nevíte
- Telenovely se dělí na několik druhů: romantické, historické, kriminální, dobrodružné.
- Dlouhodobě vysílané romantické příběhy, určené především ženám, původně požadovali na televizních společnostech výrobci pracích prášků, aby mohli do těchto seriálů umístit reklamu.
- Severoamerická „soap opera“ a jihoamerická „telenovela“ se liší jednak tím, že počet epizod soap opery může být natahovaný donekonečna a seriál nekončí vždy happy endem. Telenovela má oproti tomu předem určený počet dílů a dopředu jasně stanovený závěrečný happy end, často v podobě svatby hlavní hrdinky.
Stránky z historie
- Má se za to, že první epizoda první telenovely Senda prohibida (Zakázaná cesta) byla odvysílána v Mexiku 9. června 1958, seriál financovala společnost Colgate-Palmolive.
- V 60. letech 20. století měly telenovely obvykle kolem 30 až 40 dílů. V 70. letech nastal opačný extrém, zejména argentinské seriály dosahovaly až 700 epizod!
- Na další kontinenty pronikly telenovely zejména v 70. letech 20. století. Nejvíce exportovaný byl brazilský seriál Otrokyně Isaura, prodal se do 54 zemí.
- Posledních 15 let začaly být natáčeny telenovely i podle klasických románů (např. v Argentině Hrabě Monte Christo) nebo knih uznávaných spisovatelů (např. podle románu Jorge Amada Mrtvé moře vznikla v Brazílii telenovela Pobřeží snů).
- Na počátku 21. století se výroba telenovel stala internacionální záležitostí. Vznikají téměř ve všech státech světa, včetně Vietnamu, Číny, Indie, Jižní Koreje, Nizozemska či Izraele. Řada jihoamerických televizních společností prodává licence na své telenovely. U nás Prima koupila licenci na Ošklivku Betty, která byla posléze natočená a odvysílaná jako Ošklivka Katka.
- Před pár lety začaly vznikat původní telenovely i v zemích východní a střední Evropy; kromě ČR ještě například v Bulharsku, Rumunsku, Chorvatsku, Makedonii, Bosně a Hercegovině a také v západoevropské Belgii.