Článek
Ve světě módy neexistuje větší a prestižnější akce, než je měsíc módy, který dvakrát ročně probíhá v centrech světových metropolí. Začíná koncem ledna v New Yorku a po týdnech vystřídá Londýn, Milán a Paříž.
Součástí programu jsou módní přehlídky světoznámých módních návrhářů a značek, na které se sjíždí známé tváře z celého světa.
Do letošní zimní edice týdnů módy ale zasáhlo něco, s čím módní svět nepočítal. Válka na Ukrajině. Navzdory tomu, že takovouto eskalaci politického konfliktu čekal jen málokdo, většina států se ihned rozhodla zasáhnout a pomoci okupované zemi.
Jill Bidenová podpořila Ukrajinu po svém
Pozadu nezůstaly ani soukromé subjekty, které sice nevládnou politickou mocí, nicméně finančními prostředky ano, a proto vznikly hromadné sbírky na konto potřebným. V módním světě ale bylo ticho.
Mezi třpytivými kabelkami od Prady a romantickými šaty od Diora by nikoho nenapadlo, že jen pár set kilometrů od místa konání nejrůznějších módních přehlídek právě zuří válka. Krizoví manažeři velkých firem zkrátka čekali, co bude. Mezitím na sociálních sítích módních domů autoři střídali fotky celebrit a influencerů navlečených do nejnovějších kolekcí. O dění kousek od nás nula zmínek.
Až v neděli 27. února se na sociální síti Instagram objevil příspěvek značky Giorgio Armani, která rozhodla, že na jejich přehlídce letos nebude hrát hudba. Důvodem měla být snaha o vyjádření solidarity Ukrajině. Ostatní značky včele s Fendi, Miu Miu, Pradou nebo Versace ale neudělaly nic. Důvodem má být strach ze ztráty ruské klientely.
„Ruští klienti tvoří zhruba dvě až tři procenta trhu s luxusním zbožím. Samozřejmě že jsou značky nervózní z toho, aby je nenaštvaly. Navíc možná předpokládají, že tito zákazníci jsou antiputinovští. Ale tak, jako fotbalové ligy odmítají posílat své týmy hrát do Ruska, bylo by vhodné, aby stejný přístup zvolil i módní svět,“ napsal během uplynulého víkendu na své sociální sítě známý ukrajinský designér a kloboučník Ruslan Baginskiy.
Po vlně kritiky z řad známých osobností i médií se rozhodly podporu Ukrajině vyjádřit alespoň některé světové značky. Udělaly tak převážně prostřednictvím příspěvku na sociálních sítích s ukrajinskou vlajkou.
Naopak značka Balenciaga před představením nové kolekce uvedla, že v příštích několika dnech otevře platformy, „abychom mohli podávat zprávy a předávat informace o situaci na Ukrajině“. Rovněž poskytla dar Světovému potravinovému programu.
Pozdě, ale přeci. Google přestal prodávat online reklamu v Rusku
Nejdále ale došly dánská značka Ganni a maďarská značka Nanushka, které přestaly prodávat své výrobky do Ruska. Ganni se „přibližuje k mezinárodním sankcím a zmrazuje veškerý obchod s Ruskem,“ uvedla kreativní ředitelka značky Ditte Reffstrupová.
„Respektujeme ruský lid a naše partnery. Víme, že to není jejich rozhodnutí, ale je nemožné obchodovat s Ruskem na základě našich morálních hodnot, a to i přesto, že se jedná pro naši malou značku o významné finanční rozhodnutí,“ řekl generální ředitel Nanushky Peter Baldaszti.
O válku mezi Ukrajinou a Ruskem se tak začalo zajímat více lidí i z řad návštěvníků týdnů módy. Někteří svůj nesouhlas s postojem Ruska vyjádřili alespoň svým outfitem v barvách ukrajinské vlajky. Na některé z nich se můžete podívat v naší galerii.