Článek
Letos tomu bude 25 let od zrodu nejslavnější reklamy všech dob – spotu na podprsenku Wonderbra, na níž na černobílé fotografii od Ellen von Unwerthové vedle nápisu „Ahoj kluci” hledí modelka Eva Herzigová na svá ňadra.
Později v témže roce stejnou vycpanou push-up podprsenku pochválila v deníku The New York Times modelka Kate Mossová, když prohlásila „i já mám výstřih”. Mezitím v londýnské čtvrti Soho otvírali Joseph Corré a Serena Reesová obchod s nestoudně vyzývavým luxusním prádlem Agent Provocateur.
V roce 1994 v reakci na dramatický nárůst prodeje podprsenky Wonderbra spustila konkurenční značka Victoria’s Secret také svou první televizní reklamu. Od té doby se Victoria’s Secret stala globálním hráčem, známým svými každoročními módními přehlídkami s modelkami (anděly) s nádhernými těly a vycpanými dekolty.
„Push-upka” se tak stala hlavním trendem na trhu téměř celé uplynulé čtvrtstoletí.
Trendy ve společnosti začínají ovlivňovat i módní průmysl
Trendu vycpaných podprsenek ale již možná odzvonilo. Kromě toho, že ženy začínají více hledět na svůj komfort a vybírají si pohodlnější podprsenky, i oděvní průmysl začínají ovlivňovat trendy ve společnosti.
Například značka Victoria’s Secret se stala terčem kritiky za to, že na své přehlídce nemá zastoupené prádlo pro různé tvary těla. Na poslední přehlídce slavných andílků se tak objevila i první XXL modelka.
Londýnská společnost Edited, která sleduje trendy v oděvním průmyslu, v roce 2017 konstatovala, že prodej „push-upek” v USA, Británii a celé Evropě v porovnání s předchozím rokem „klesl o 50 procent, zatímco prodej braletek (podprsenek bez kostic držících tvar) stoupl raketově o 120 procent”.
„Definice toho, co je sexy, se změnila,” řekla Heather Gramstonová, manažerka oddělení prádla v obchodních domech Selfridges. „Dnes jde o to, jak se žena cítí, když má něco na sobě – naproti tomu dříve záleželo na tom, jak vypadá v typickém prádle vytvořeném s ohledem na muže,” uvedla.
Některé značky zase kladou důraz na sebevědomí týkající se vlastního těla a různorodost. Serena Reesová z Agent Provocateur vytvořila linii Les Girls Les Boys s prádlem, které lze nosit jako svršky a které cílí na takzvané mileniály, kteří nejsou jednoznačně pohlavně vyhranění.
Britská značka Beija London zase hlásí, „že určitě neprodává sex”. Sestry a zakladatelky Abbie Mirandaová a Mazie Fisherová přišly s inovativní řadou, v níž je každá podprsenka vytvořena ve třech různých variantách, aby padla ženám různých tvarů.
„Náš produkt je odsexualizovaný stejně jako modelky, je to opak Agent Provocateur," říká Mirandaová. Značce podle ní hodně pomáhá komunikace se zákazníky přes sociální sítě – například realistické zobrazení modelky se „špíčky” na břiše hned přinese na instagramu stovky liků navíc.
Může se vám hodit na Seznamu: