Článek
Coco Chanel byla od počátku 20. let fenoménem ve francouzských módních kruzích. V roce 1921 vlastnila řadu úspěšných butiků, měla vilu v jižní Francii a jezdila ve vlastním voze značky Rolls-Royce. Jejím přáním bylo vytvořit parfém, který by charakterizoval moderní, nezávislou ženu. A povedlo se.
Vítězný vzorek číslo 5
V roce 1920 potkala Chanel ruského parfuméra Ernesta Beauxe, se kterým zrealizovala výrobu parfému. Poprvé byly k výrobě parfému použity umělé látky (aldehydy), což mělo na popularitu velký vliv.
Trvalo několik měsíců, než Beaux slavné Coco představil vyrobené vzorky od jedné do pěti a od dvaceti do čtyřiadvaceti. A Francouzce nejvíce učaroval právě vzorek číslo pět.
Flakon v karafě na whisky
Pak už se jen doladil flakon, který byl navržen tak, aby připomínal karafu na whisky. Až do té doby byly k mání těžké, spíše pánské vůně s příliš nevábným pižmem. Chanel No. 5 byl jiný.
„Splnilo to moje představy. Světlo světa spatřil parfém takový, jaký tehdy ještě nebyl. Ženský parfém s ženskou vůní,“ řekla již dříve pro BBC Coco Chanel.
Vůně protkaná jasmínem, růží, santalovým dřevem a vanilkou měla okamžitý úspěch, částečně ale také díky promyšleným marketingovým trikům zkušené podnikatelky.
Stále jde na dračku
Chanel No. 5 je čerstvá, čistá svěží vůně mýdla, která byla a je dodnes oceňována zejména proto, že je cítit celý den.
I po 95 letech od „zrození“ se zhruba každých 30 vteřin prodá jedna lahvička této omamné vůně a roční tržby přesahují 100 miliónů dolarů.