Článek
Mark Hofmans z GfK uvedl, že boty podle poslední módy musí mít doma 28 procent Čechů. Bez módních košil, triček a halenek se pak neobejde 27 procent dotázaných českých zákazníků a na džíny nejnovějšího střihu si potrpí 18 procent Čechů. Naopak na to, zda kravata odpovídá nejnovějším módním trendům, hledí pouze jedno procento Čechů. Podobně je to i u kabelek (čtyři procenta) a mikin a svetrů (sedm procent).
Češi při nákupu oděvů a textilu míří podle průzkumu společností především do obchodů umístěných v nákupních centrech. Mezi nejoblíbenější prodejny českých zákazníků patří Baťa, C, H, Orsay, New Yorker, Kenvelo a OP Prostějov. Více než polovina Čechů ale zároveň aspoň jednou za čas nakupuje levnou módu na tržnicích či v asijských obchodech.
Podobné priority ohledně módy jako Češi mají i spotřebitelé v dalších 18 evropských zemích Evropy a ve Spojených státech. "Nejvíce respondentů, zhruba 35 procent, přikládá nejvyšší důležitost tomu, mít 'trendy' obuv. Tento podíl je v případě žen ještě podstatně vyšší a činí 40 procent," uvedl Hofmans.
V Evropě se podle módy nejvíce oblékají Rumuni a Rusové
Na druhém místě jsou s 25 procenty džíny, i když pro Američany, Holanďany, Dány a Belgičany je důležitější nosit džíny nejnovějšího střihu a designu než boty. Třetí post patří košilím, tričkům a halenkám.
Ve střední a východní Evropě se módními trendy řídí hlavně Rumuni. Například módní boty musí mít doma 45 procent Rumunů. "Rumuni a Rusové si potrpí na módu; polovina z dotazovaných osob v těchto zemích si myslí, že je módní oblečení důležité. Naopak pro Francouze, Dány, Švédy a Američany nejnovější trendy v módě zřejmě nehrají tak velkou roli, když pouze jeden ze čtyř přikládá oblečení nějaký větší význam," podotkl Hofmans.