Článek
Její skutečná předloha vznikla v padesátých letech v poválečném Německu, kdy začal masově vycházet deník Bild a v něm komiks o mladé a nespoutané slečně Lili.
Komiks o štíhlé volnomyšlenkářce byl natolik populární, že se redaktoři deníku Bild rozhodli vytvořit několik tisíc kusů slečny Lili z plastu. Panenka se tehdy dala koupit pouze v nočních klubech a barech po celém Německu.
A právě v Německu na „hračku pro dospělé“ narazila i Američanka Ruth Handlerová, která tehdy přesvědčila svého manžela a spoluzakladatele firmy Mattel, aby koupil práva na Lili. Tímto krokem začala revoluce v historii hraček.
Panenka Barbie, (která dostala jméno po dceři paní Ruth), byla představena na Mezinárodním festivalu hraček v New Yorku 9. března 1959 a okamžitě vzbudila obrovskou pozornost, protože byla jiná než ostatní. O rok později společnost Mattel vytvořila panence Barbie partnera Kena, který nesl jméno po synovi paní Ruth.
Kulturní fenomén
Panenka Barbie patří mezi neoddiskutovatelné kulturní fenomény a inspiruje řadu umělců. Vzniklo několik desítek knih, řada filmů a dokonce i výtvarných děl (například od známého zakladatele pop-artu Andyho Warhola).
Za 53 let její existence se prodala více než miliarda kusů. A společnost Mattel směle tvrdí, že se každou vteřinu po světě prodají dvě až tři Barbie. Nutno podotknout, že světový prodejní rekord překonala panenka Barbie až s nástupem modelu Totally Hair Barbie s rekordně dlouhými vlasy, kterou společnost vyrobila v roce 1992.
Devětadvaceticentimetrová plastiková panenka věrně zrcadlí módní svět žen a je na ní dobře vidět, jak se Amerika i okolní svět vyvíjely. Na trhu se již objevila Barbie Asiatka, Arabka, Indiánka a dokonce i Barbie Avatarka s modrou kůží, kterou vytvořila francouzská umělkyně Jocelyne Grivaud na barbiemamouse.com
Panenka Barbie není ale jen hračkou pro děti, je to i lahůdka pro sběratele. K padesátiletému výročí nechala společnost Mattel vyrobit vzácný kus, který se vydražil za neuvěřitelných 8,8 miliónu korun.
Panenka přitom není nikterak zvláštní, co ale zvyšuje její cenu je náhrdelník s velkým jasně růžovým diamantem od zlatníka Stefana Canturiho.
Sběratelské panenky Barbie jsou vydávány od roku 1980 Barbie Collector Clubem. V současné době se tyto panenky rozdělují do pěti kategorií:
- Pink Label (počet panenek, které jsou vydávány v této edici, není nijak limitován)
- Silver Label (panenky v této edici jsou vydávány v maximálním počtu 50 000 kusů pro celý svět)
- Gold Label (počet vyrobených panenek nepřesahuje 25 000 kusů pro celý svět. V této edici jsou velmi často vydávány panenky, pro které šaty připravují světoznámí návrháři)
- Platinum Label (panenky z této edice nepřesahují celkový počet 1000 kusů pro celý svět. Vždy se jedná o významné nebo speciální kusy)
- Black Label (tato edice většinou obsahuje panenky, které jsou vydávány pro zvláštní příležitosti, a není zde udáván celkový počet. U této edice nejde tolik o náklad, v jakém byly panenky vyrobeny, jako spíše o příležitost nebo událost kvůli, které byly vydány. V rámci této edice byla první panenka vydána v roce 2007 a první tváří této edice se stala světoznámá zpěvačka Cher.)