Článek
Šest sběratelů, jejichž finanční souboj trval osm minut a šest vteřin, se 4. května utkalo o obraz, který Picasso namaloval během jediného dne v březnu 1932 a zachytil tu tvář svojí mladé milenky Marie-Thérese Walterové, jež byla po mnoho let jeho tajnou láskou. Erotický poměr s Marií-Thérese Walterovou patřil po dlouhá léta mezi nejstřeženější Picassova tajemství, o kterém neměli zdání ani jeho nejbližší přátelé.
Pečlivě střežené tajemství
Malíř zamlčoval vše natolik důkladně, že pohledná blondýnka, která se v roce 1927 stala jeho hlavní múzou po více než jedno desetiletí, vstoupila do legend. Rozšifrovat její skutečné osudy se pokusila nedávno její vnučka Diana Widmaier-Picassová, která je sama historičkou umění a hlavní znalkyní Picassova sochařského díla. Vydala se po stopách své babičky, aby z rodinného archívu odhalila „velké tajemství“, jak sama Marií-Thérese označovala svůj životní vztah k slavnému malíři.
Pětačtyřicetiletý Pablo Picasso mladičkou, sedmnáctiletou Walterovou potkal v sobotu 8. ledna 1927 v šest hodin večer před obchodním domem Galeries Lafayette. Šla si právě vybrat nějakou halenku. Prý se na ni mile usmál a směle ji oslovil. Hned padla i nabídka na možnost, aby se stala jeho modelkou.
Jsem Pablo Picasso
„Slečno, máte zajímavou tvář. Jsem Picasso. Rád bych udělal váš portrét. A tuším, že my dva spolu dokážeme velké věci.“ Další schůzka se odehrála už v pondělí 10. ledna v jedenáct hodin dopoledne, tentokrát u metra poblíž nádraží Gare Saint-Lazare. Picasso slečnu zatáhl do kavárny, kde se dobře najedli a pak se domluvili na další návštěvě, která se už odbývala v ateliéru. Tvář malé dívky malíře fascinovala.
Nicméně prvním uměleckým svědectvím o její existenci se stal pro ostatní přátele poněkud záhadný monogram MT, který se začal objevovat na Picassových obrazech. Znak MT, často propojený s písmenem P, se objevuje i v dopisech. Sama Marie -Thérese Walterová svému milenci, staršímu o 28 let, říkala rozpustile PIC.
Vztah s nezletilou
Když ji malíř oslovil, byla Marie-Thérese Walterová ještě nezletilá, což kromě žárlivosti Picassovy manželky Olgy byl podle Diany Widmaier-Picassové asi důvod, proč umělec svůj vztah velice tajil. Podle tehdy platných zákonů se Marie-Thérese Walterová stala plnoletou až v červenci 1930, kdy oslavila jednadvacáté narozeniny.
Sama poměr s malířem zamlčovala a o existenci jakéhosi pana Picassa se třeba její matka dozvěděla až o sedm měsíců později, v srpnu 1927. Důvod ostražitosti dívky byl věk milence i jeho „šťastné“ manželství. Picasso se od své modelky nemohl odloučit.
Na celé léto odjížděl se svou rodinou k moři, buď na jih na Azurové pobřeží, nebo na pláže v Bretani, a pohlednou blondýnku bral potajmu s sebou. Zařídil jí bydlení nedaleko sebe a příležitostně se scházeli. Z těchto dlouhých pobytů v létě 1928 a 1929 v městečku Dinardu existuje několik fotografií, které ukazují dobře vyhlížející polonahou Marii-Thérese Walterovou v plavkách.
Dívka ráda sportovala, a k ukrácení dlouhé chvíle si vzala s sebou i svoje dvě sestry Jeanne a Geniviéve. Asi se dobře bavily, když jim pan Picasso hradil celý pobyt „all inclusive“, jak se dnes s oblibou říká.
Útěk z Paříže
Na podzim 1928 si malíř pronajal tajně byt v Rue de Liége kousek od nádraží Saint-Lazare, kde se odehrávaly společné schůzky s Marií-Thérese. Náruživému Pablovi však „ambulantní“ poměr přestal záhy vyhovovat, a tak v květnu 1931 si zařídil ateliér v Château Boisgelou, asi sedmdesát kilometrů severozápadně od Paříže. S tímto místem je spojena dlouhá sochařská perioda let 1930–1935 a hlavně tu Picasso mohl mít Marii-Thérese celonočně, bez obav z nenadálé návštěvy své manželky Olgy.
Přátelům, jako byl Brassaï, a především své ženě Pablo namluvil, že v ústraní potřebuje klid a soustředění na tvorbu. Obětoval dokonce i rodinnou dovolenou – v létě 1932 odmítl odjet s Olgou na jih Francie, protože měl údajně neodkladnou a vyčerpávající práci v Boisgelou. Pokud musel svoji milenku opustit, jako třeba v roce 1933 a 1934, kdy s rodinou vyrazil do Španělska, psal své dívence do Francie četné roztoužené milostné dopisy, ač v jiných případech jakoukoliv korespondenci z duše nenáviděl.
Rozvod měl vše vyřešit
O orgiích, jaké se odehrávaly v Château Boisgelou, svědčí dodnes „surrealistické“ sochy, obrazy i grafiky, inspirované tělem krásné Marie-Thérese Walterové, kterou padesátiletý Picasso obdivoval s vášní nevycváleného hřebce. Sám se často stylizoval do role mytického Minotaura, který se znovu a znovu zmocňuje dívky s něžným obličejem a plachým úsměvem.
Následky na sebe nenechaly dlouho čekat a Walterové se 5. září 1935 narodila dcera Maja, přesněji řečeno María de la Concepción, což bylo jméno Pablovy předčasně zemřelé sestry. Po osmi letech utajování vyšla pravda najevo a Picasso už během těhotenství své modelky vážně uvažoval o rozvodu s Olgou, ale nakonec došlo jen na oddělení od stolu a lože.
Pro Marii-Thérese Picasso pronajal bydlení v ulici Rue La Boetie, poblíž svého ateliéru, aby ji mohl pravidelně navštěvovat. Vše se zdálo jasné, ale pro Picassa nebyla žádná cesta přímá, ani v životě, ani v umění.
Velmi záhy si našel jinou zábavu, fotografku Doru Maarovou. Marie-Thérese pochopila a prý zatoužila po venkovu. A tak jí umělec prostřednictvím obchodníka s obrazy Ambroise Vollarda sehnal bydlení v Tremblay-sur-Mauldre, asi čtyřicet kilometrů od Paříže. Kontakt spolu neztratili nikdy, nicméně poslední jí adresovaný milostný dopis, který Diana Widmaier Picassová našla v rodinném archívu, je datovaný 13. červencem 1944. Pak už to bylo jen pěkné přátelství…