Článek
Valérie Jurčíková
Jedním z největších objevů letošního ročníku byla nepochybně Valérie Jurčíková, která předvedla nositelnou kolekci plnou světlých tónů. Studentka ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM pod vedením profesorky Liběny Rochové ke své tvorbě přistupuje konceptuálním způsobem, kdy oděv vnímá spíše jako skulpturu obklopující lidské tělo.
Často pracuje s textilními experimenty či jinými nezvyklými materiály, které jí poskytují velkou škálu možností a volnosti. V aktuální kolekci například pracuje s látkou, která vznikla z recyklovaných zbytků z výroby výplní pneumatik.
Kolekci dominovaly výrazné doplňky. Obrovské kabelky přes rameno z vlnící se látky připomínaly umělecká díla.
La Formela
Oblíbená La Formela vznikla již v roce 2010 a stala se renomovanou značkou, která nabízí unikátní ready to wear oděvy a doplňky.
Estetika hlavních designérů Antonína Soukupa a Miroslavy Kohutiarové je hrou s výraznou barevnicí a grafickým zpracováním oděvu. Městský styl značky často čerpá ze subkultur 80. a 90. let a outdooru.
Zuzana Kubíčková v nové kolekci oživuje brože i lurexové vlákno
Aktuální kolekce sice přiznaně navazuje na předchozí tvorbu návrhářů, některé modely však byly rozpracovány do nových siluet. „Během příprav se nám nečekaně a přirozeně začalo rozkrývat téma koně, dostihů a žokejů. Toho jsme využili a z prostředí vrcholových koní začali čerpat systematicky, i když co nejvíc nenápadně a rafinovaně,” představují novou kolekci Mirka Kohutiarová a Antonín Soukup.
Designéři pracují s veganskými materiály. V kolekci nechyběly modely z veganské kůže, která se v kolekcích objevuje již třetí sezonu, tentokrát v barvě černé, olivově zelené nebo smetanové. Dále se značka vrátila k uměle kožešině, použita je v detailech kabátů a doplňků, a také k ručně pleteným oděvům z hedvábného mohéru.
Střihy modelů byly geometricky řešené do linií či tak, aby rafinovaně podpořily přirozenou krásu ženského těla a jeho křivek.
Zoltán Tóth
Zoltán Tóth, čerstvý absolvent magisterského studia UMPRUM - Ateliéru designu oděvu a obuvi profesorky Liběny Rochové, na letošním ročníku MBPFW představil rozšířenou a rozpracovanější verzi své diplomové práce.
Jeho přehlídka se nesla v duchu udržitelnosti. Modely vznikaly z recyklovaných materiálů a některé střihy byly konstruovány tak, aby se daly časem transformovat do jiného modelu.
Šatům vévodilo efektní řasení. Nechybělo ani pár modelů s potiskem od renomovaného designéra Juraje Straky, který pro Zoltána navrhl originální autorské potisky, které pracují s vyobrazením konstrukčních detailů krejčovského střihu.
Musa
Dalším objevem letošního ročníku je atelier Musa, za kterým stojí Katarina Filan Halasová, absolventka oděvního designu a dějin umění ve Vídni.
Její kolekce S/S 21 byla plná nadčasových modelů, kterým dominovala elegance, minimalistická estetika a pohodlné střihy v neutrálních barevných odstínech.
Inspirací kolekci byla estetika děl a veřejný obraz americké malířky Georgie O'Keefeové. Ta si díky svému udržitelnému a nadčasovému přístupu k oděvu vytvořila silnou a rozpoznatelnou veřejnou image jako umělkyně.
Siluety objevující se v kolekci reflektují její nezaměnitelný styl inspirovaný japonskou kulturou i jejím domovem, Novým Mexikem.