Článek
Figurína z bílého laminátu, vysoká zhruba 185 centimetrů, lýtka i stehna stejně štíhlá, a to daleko hubenější než paže mnohých žen. Horní končetiny nepřirozeně hubené, vidět je také malinký, útlý pas, jako kdyby rozdrcený v neviditelném korzetu. A co je úplně nejhorší, jsou mladé dívky, které chodí do obchodů nakupovat. Na němá bílá stvoření, předvádějící nejnovější trendy hledí s obdivem a úctou. A samozřejmě také se závistí. Sluší jim totiž, na rozdíl od nich, člověka z masa a kostí, úplně všechno.
Tyto hubené figuríny byly k vidění v obchodech Topshop, slavném britském módním řetězci, který má obchody po celém světě. A kvůli stížnostem také vedení oznámilo, že vyhublé figuríny ze svých obchodů stáhne.
Virálně sdílená stížnost a upravené proporce
Vše odstartovala fotografie jedné zákaznice, kterou zaslala firmě přímo na její stránku na Facebooku a dožadovala se toho, aby firma převzala odpovědnost za to, jak nepřirozený nátlak nevědomky klade na mladé ženy a dívky. Její stížnost se okamžitě stala virální, mezi sebou si ji začala šířit spousta rozhořčených lidí.
Britská módní značka na nařčení reagovala odůvodněním, že figuríny jsou velikosti 10 (EU 38), ovšem jen jejich proporce byly upraveny tak, aby vypadaly lépe. Také proto, aby šlo oblečení snadněji obléci i svléci. Později ovšem značka souhlasila s tím, že takové a podobné figuríny do svých obchodů objednávat už dále nebude.
Nepřirozeně štíhlé pasy
Jenomže tato stížnost se netýkala pouze obchodu Topshop. Podobně nepřirozeně hubené plastové „manekýny“ je možné vidět i v dalších obchodech. Zatímco v Topshopu měly figuríny objem pasu zhruba 65 centimetrů, módní značka Zara svých němým modelkám pas zúžila na 62 centimetrů a gigant módního průmyslu H dokonce na necelých 60 centimetrů.
V Británii proto provedli výzkum, ze kterého vyplynulo, že běžná Britka, která nosí oblečení velikosti 40, má objem pasu zhruba 83 centimetrů. Dokonce i mladé ženy s velikostí 36, mají v pase zhruba 70 centimetrů, píše Daily Mail.
Minulý rok veřejnost kritizovala značku spodního prádla La Perla, která své zboží prezentovala na figurínách s viditelně vystouplými žebry, řetězec Primark byl osočen z toho, že jeho plastové modelky mají příliš propadlá břicha.
Bývalá modelka Natasha Devonová říká, že v módním průmyslu jde především o to, idealizovat a vylepšit ženské tělo tak, aby skvěle reprezentovalo oblečení či produkty značky. „Když jsem předváděla, neustále mi říkali, že mám moc velká prsa. Nosila jsem velikost 38 a okamžitě jsem spadala do kategorie boubelek, tedy plus size.“
Výrobci reagují na požadavky klientů
Na konci 19. století byly figuríny běžně velikosti 42 a 44, protože být silnější znamenalo, že si člověk může dopřávat, tudíž měl vyšší společenský status. Dvacátá léta ale začala tento ideál zatracovat, zůstala ovšem velikost 40, protože tehdy moderní styl a šaty á la Velký Gatsby nemohly být prezentovány na příliš štíhlých postavách.
V padesátých letech byly v kurzu široké boky, ale jakmile v 80. a 90. letech přišly do módy plastické operace, začaly se objevovat figuríny s větším poprsím a plochými bříšky.
Tvůrci němých modelek se brání a říkají, že pouze reagují na požadavky obchodníků. „Naše figuríny vyrábíme přesně podle požadavků našich klientů. Bylo by hloupé investovat čas a peníze do něčeho, co nikdo nechce,“ řekla Tanya Reynoldsová, kreativní ředitelka Proportion London, největšího britského dodavatele figurín.