Hlavní obsah

Móda ve službách Michelle Obamové

Právo, Lenka Hloušková

Novináři sledují každý její pohyb. První dáma Spojených států Michelle Obamová si je toho vědoma. Aktivně sice do politiky nevstupuje, to vidí američtí voliči neradi. K prosazení názorů na život, dění kolem ní jí ovšem stačí jen to, jak chodí oblečená.

Foto: Profimedia.cz

Michelle Obamová nezapomíná ani na to, na jakém kontinentu se pohybuje. V Evropě sází často na francouzský šarm.

Článek

Netají se tím, že Bílý dům nebyl nikdy její vysněnou adresou. Že když už kvůli muži opustila rozjetou právnickou kariéru, hodlá dál žít soukromý život a dcerám dopřát normální dětství.

Jako matka toužila po pohodlí, svobodě. Podle toho se také oblékala. Díky ní se prosadily do běžného šatníku nejedné Američanky univerzální svetříky, takzvané cardigany. Obamová je často doplňuje pohodlnými kalhotami, jednoduchou halenkou či tričkem.

Neformálně oblečená neváhá vyrážet na řadu akcí, v nichž se mimo jiné zapojuje do boje s obezitou v USA, chodí do škol, setkává se s představiteli nejrůznějších charit.

Média tak již roky plní fotografie, jak hraje basketbal, běhá, sází květiny, objímá přítomné: prostě je stále v pohybu. Saka v jejím šatníku proto nehledejte. Je-li potřeba, zdánlivě obyčejný svetr povznese na hodnotnější úroveň vhodně zvolenými šperky či šátky.

Sázka na neznámé tváře

Podobně neformálně zvolila Obamová svůj přístup k módě na oficiální akce. Místo dříve vyhlášených, nezřídka předražených luxusních značek vsadila na originalitu, nové tváře. V rozhodnutí dát šanci mladým talentovaným tvůrcům ji ostatně po přestěhování do Washingtonu utvrdila média. Z počátku totiž udělala pár přešlapů v typu obutí příliš drahých bot, které se podle novinářů k ženě v takovém postavení nehodily.

Z faux pas se poučila. Ráda chodívá pro rady, co se oblečení týče, k odborníkům. Jejím guru v tomto směru je Izraelka Ikram Goldmanová, u níž nakupovala už jako choť nadějného senátora v domovském Chicagu. Přímá vazba pomohla talentované obchodnici na výsluní. Dnes její Ikram boutique patří k zavedeným značkám. Obě dámy spojuje vedle módy hlavně upřímnost.

Foto: Profimedia.cz

Denně dokazuje, že rozhodně není snobka. Klidně si obleče věci v ceně pár set korun z běžné konfekce.

Goldmanová je proslulá tím, že neprodá klientům, respektive klientkám kousek, který jim nesluší. A to, i kdyby se jim sebevíc líbil. V rozsáhlém impériu jim ostatně nabízí mix toho nejlepšího z americké, evropské a asijské produkce doplněné o takzvané vintage kousky.

Vedle těchto skvostů ovšem Obamová denně dokazuje, že rozhodně není snobka. Klidně si obleče věci v ceně za pár set korun z běžné konfekce. Snímek, který ji zachytil v puntíkaté halence ze švédského řetězce H, doslova obletěl svět. Podobně si oblíbila další v USA lidovější značky typu GAP, J. Crew, Talbots…

Spásný internet

Firmy do jedné potvrzují, že jakmile se první dáma v kouscích objeví, okamžitě jim vzrůstá prodej. Ty nejpovedenější outfity bývají na webech vyprodané do několika hodin. Zmíněný jev dostal dokonce i svůj oficiální název: Efekt Michelle Obamové.

Ona sama přiznává, že do obchodů nakupovat příliš často nechodí. Možnost, že by si vyšla jen tak ven zašopovat, je totiž zcela mimo její úvahy. Bezpečnostní složky by obchodní centrum s největší pravděpodobností musely celé uzavřít. Proto prý denně děkuje těm, co vynalezli internet. Právě na něm pořizuje nejednu novou věc do rodinného šatníku.

Foto: Profimedia.cz

Při nedávné historické cestě na Kubu třeba oblékla šaty venezuelsko-americké návrhářky Caroliny Herreraové. A v námořnickém odstínu s červenými a bílými květinovými potisky byla – jako ostatně vždy – nepřehlédnutelná.

Zatímco s modely na každodenní život si poradí hravě sama, o těch na zahraniční cesty uvažuje s týmem poradců. Ví předem, kolik šatů, kabátů, halenek, kalhot, sukní… na nich zhruba vystřídá. A to, jak jí padly a zda jimi chtěla něco říci, budou řešit stovky miliónů lidí. Pečlivě proto dodržuje místní tradice: v Evropě vystupuje jako pravá francouzská dáma, v Asii a Latinské Americe přidává barvy. Důležitá jsou ovšem hlavně jména návrhářů, jejich etnický původ, jejichž výtvory se nakonec dostanou do zavazadel v Air Force One.

Při nedávné historické cestě na Kubu třeba oblékla šaty venezuelsko-americké návrhářky Caroliny Herreraové. A v námořnickém odstínu s červenými a bílými květinovými potisky byla – jako ostatně vždy – nepřehlédnutelná.

V zavazadlech si pak na další pobyty po Jižní Americe vezla jiné barevné skvosty oblíbenců: Isabel Toledové, Naeema Khana, Tory Burchové i Narciso Rodrigueze.

Respekt k druhým

Podobně si dává záležet při recepcích v Bílém domě. Když před časem hostili první manželé Států prezidenta Jižní Koreje, oblékla si oděv Jihokorejky Doo-Ri Chungové. Tím pasovala módu do role rovnocenného hosta u stolu. A z Chungové udělala ze dne na den celebritu.

Podobně Obamová pomohla prosadit se v branži dalším návrhářům, kteří sice žijí v USA, nicméně jejich rodinné kořeny sahají do Asie, Evropy, Jižní Ameriky… Mezi její favoritky patří beze sporu už zmíněná Kubánka Isabel Toledová z New Yorku známá důrazem na řemeslné vypracování modelů a zpracování pásků, s nimiž jí pomáhá manžel Ruben.

Foto: Profimedia.cz

Inaugurační šaty od tchajpejského designéra Jasona Wu odevzdala muzeu.

Vedle neokoukaných tváří, jimž dává pravidelně důvěru, vsadila Obamová také na porušení dalšího pravidla: neoblékat oděvy několikrát po sobě. Ona je naopak ráda a s chutí „recykluje“. Daily Mail shrnul: „Má v USA řadu sympatizantů. Vyprodává oblečení stejně jako Kate Middletonová a podobně jako ona se snaží kousky používat více než jednou.“

Výjimkou jsou snad jen ty nejdražší kousky, které již odevzdala muzeím. Patří k nim mimo jiné inaugurační šaty od tchajpejského designéra Jasona Wu. Toho objevila jako pětadvacetiletou módní naději, za pár let z něj udělala světovou megastar srovnávanou se slavným kolegou Oscarem de la Rentou.

Typická hruška

Všichni vyjmenovaní návrháři a návrhářky se shodují, že to, že jejich práce visí v šatníku v Bílém domě, je neobvyklá pocta. Vycházejí Obamové proto všemožně vstříc. Do plánů, aby vypadala co nejlíp, patří zejména podtržení kvalit její postavy: štíhlého pasu, krásných nohou a naopak odvedení pozornosti od širších boků, vysportovaných ramen a rukou. V rámci typologie je totiž typická hruška. A oni tvrdí: krásná hruška.

Sedí ji nejvíc klasický střih šatů, rozdělených výrazným páskem, šátkem. Dále pak tříčtvrteční rukávy, délka sukně pod kolena. K tomu, že na akcích vyčnívá z davu, jí ovšem pomáhá i její výška kolem 180 centimetrů. Díky ní je až o několik hlav vyšší než světoví státníci. A to má na nohou často místo lodiček na vysokých podpatcích obyčejné balerínky. Přidá-li k nim oblíbené pastelové barvy, pestré květinové vzory, je opravdu nepřehlédnutelná.

A jaký má Efekt Michelle Obamové dopad na trh v reálných číslech? Studie v Harvard Business Review v roce 2010 spočítala, že její šatník vydělal 29 značkám, které si oblékla od listopadu 2008 do prosince 2009 na 189 veřejných vystoupeních, neuvěřitelné 2,7 miliardy dolarů (přes 60 mld. korun). Indický návrhář Naeem Khan, který k vyvoleným tvůrcům dlouhodobě patří, vše okomentoval: „Je to jako dar, který vám stále dává.“

Podobná pocta přitom zahýbe nejen trhem, ale také internetovými statistikami. Jméno daného návrháře nebo návrhářky, do jejichž modelů se Obamová obleče, se záhy stává jedním z nejvyhledávanějších výrazů na webu, konkrétně v Googlu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám