Článek
Nedávno zveřejnila společnost pro průzkum trhu NPD Group data, podle nichž v roce 2021 prodej úzkých džín tzv. „skinny“ zaostal za jejich volnějšími variantami s rovnými nohavicemi. Oblíbená maloobchodní americká značka Pacsun dokonce stáhla úzké džíny z prodeje. Důvod byl jednoduchý – nikdo je nekupoval.
„To vypovídá o měnící se době a o tom, jak se vyvíjejí styly v módě,“ říká designérka BoF Chavie Lieberová pro Business of fashion.
„Čím jsem starší, tím více si uvědomuji, že už to není o předvádění štíhlých nohou v oblečení, které obepíná postavu. Mnohem důležitější je cítit se pohodlně ve svém oblečení a potažmo ve svém těle,“ říká módní blogerka Alexandra Stedmanová a dodává, že tyto pocity jdou ruku v ruce s trendy, protože se upouští od vypasovaných siluet a přechází se k uvolněnějším a objemnějším.
Pařížská spisovatelka a kreativní poradkyně Camille Charrièreová souhlasí. „Bylo velmi těžké vysvléknout se ze skinny džín, zvláště pro mě jako pro Francouzku. Teď si ale nedokážu představit, že bych se do nich vrátila.“
Jaký byl začátek konce skinny džín? „Jegginy (džínové legíny) je zničily. Jakmile se začalo experimentovat s množstvím elastenu, džínovina se stala zbytečnou,“ říká bývalá redaktorka Donna Wallaceová.
Nemluvě o tom, že elasten, který najdete typicky v úzkých džínách, je nerecyklovatelný, a tudíž je špatný pro naši planetu.
Širší modely z drsnější džínoviny naopak elasten zpravidla neobsahují, nebo jen v malém zastoupení.
Ostatně návrat klasické džínoviny předpovídaly už v minulosti mnohé značky. Například Vêtements, pařížský undergroundový kolektiv, který se změnil v módní velmoc, a Marques'Almeida sídlící v Londýně, ohlašovaly návrat pravého denimu už v roce 2014.
Spolupráce značek Balenciaga a Adidas budí hrůzu
Džíny jsou zkrátka čím dál tím populárnější a značky se předhánějí v množství druhů, střihů i barev. To dokazují i výsledky společnosti Net-a-Porter, které vykázaly 25% meziroční nárůst prodeje džínoviny v roce 2020. Nejprodávanějším stylem se staly džíny 501 od značky Levi's.
Na popularitu džín má velký vliv i to, že jsou finančně dostupné většině obyvatel. Dále je pak posouvají influenceři a sociální média.
„Fenomén pouličního stylu, který umožnil růst digitálních a sociálních médií v posledním desetiletí, znamená, že nyní máme na dosah nekonečnou inspiraci. Můžeme vidět, jak skuteční lidé vytvářejí trendy, které fungují v reálném životě, na úkor trendů, které vznikaly pouze prostřednictvím kreativního filtru velkého módního domu,” uvedla Lisa Aikenová, bývalá módní ředitelka Net-a-Porter.
Může se vám hodit na Zboží.cz: