Článek
Uvedená lednová výzva se objevuje poměrně pravidelně už šest let. „Je to osvobozující, protože vás to přiměje přemýšlet o tom, jak vlastně zacházíte se svým tělem a proč to vůbec děláte,“ řekla už v roce 2021 zakladatelka kampaně Januhairy Laura Jacksonová a dodala: „Možná budeme brzy v bodě, kdy lidé budou moci dělat opravdu to, co chtějí ve vztahu ke svému tělu a ochlupení, a nemuselo by se o tom ani veřejně mluvit.“
Důkazy o odstraňování chloupků různě po těle sahají až do dob Egypťanů či Římanů. Trend holení se postupem času měnil i s novými módními trendy - podle toho, jaké oblečení se dostávalo na trh a jak moc odhalovalo pokožku. V roce 1915 tak například jeden známý výrobce sáhl po příležitosti a uvedl na trh holítko s názvem Milady Decolette, které podle reklam nabízelo ženám potřebnou „úpravu“ a pomohlo jim vyřešit „trapný osobní problém“.
„Tenkrát šlo o velmi vědomé rozhodnutí značky agresivně rozšířit své zboží i na ženy,“ uvedla k tomu v rozhovoru pro CNN Breanne Fahsová, profesorka genderových studií na Arizonské státní univerzitě.
Jak dosáhnout hladké pokožky bez podráždění
Uvedená marketingová strategie šla ruku v ruce se vzestupem zobrazování módních fotografií v časopisech, takže se „nový ideál krásy“ šířil jako lavina.
V současné době se ovšem mnohé trendy mění - co bylo dříve nepředstavitelné, je in, či naopak.
Ženské ochlupení ale i po sto letech stále zůstává pro mnohé tabu, a to i ve společnostech, které jinak oslavují výhody všeho, co je přirozené, včetně například jídla nebo kosmetiky.
Silná společenská norma
Studie společnosti YouGov v roce 2021 zjistila, že 59 % Britů považuje ženské ochlupení v podpaží za velmi „neatraktivní“, přičemž rozdíl mezi muži a ženami nebyl výrazný - šlo o 57 % vs. 61 %.
Výzkum rovněž zjistil generační rozdíly v názorech - mladí lidé mnohem méně označovali viditelnější ochlupení na těle jako neatraktivní, zejména pak mladé ženy zastávaly takový názor výrazněji.
A trend se prolíná i do současnosti - na síti TikTok má například obsah s hashtagem #bodyhairpositivity více než 214 milionů zhlédnutí, stále více jsou v nabídce i kosmetické produkty zjemňující tělesné ochlupení atd. Dalo by se tak říci, že i v tomto „odvětví“ se věci mění.
Jenže když se na téma podíváme globálně, uvidíme jiný obrázek. Z jiného průzkumu vyplývá, že 92 až 99 procent žen v USA, Velké Británii, Austrálii, Novém Zélandu a v části západní Evropy si stále pravidelně odstraňuje chloupky na nohou a v podpaží.
„To je opravdu šokující zjištění pro normu, která navíc nemá žádný zdravotní přínos. Není tu jasný význam jako třeba u používání bezpečnostních pásů nebo u čištění zubů. Je zajímavé sledovat, jak mocné přesvědčení holit se stále je,“ konstatovala Fahsová.
Anketa
Jak k tomu dodává, i když je stále více vidět narůstající počet iniciativ, které se staví za ponechání ochlupení kdekoli na těle, konkrétní data, kolik lidí se k takovému postoji hlásí, stále nejsou.
Zpochybnění ideálu krásy
Sedmadvacetiletá Roxanne Feligová z Tampy na Floridě, která se připravuje na doktorát v oboru sociální psychologie, na Instagramu pravidelně zveřejňuje příspěvky, ve kterých se hrdě hlásí k trendu přirozeného ochlupení. Je to její osobní volba, která však „schytává“ velkou vlnu kritiky.
„Rozporuplné na tom je, že mnoho z nich (příspěvků) je od žen. A bývají opravdu agresivní, často mé fotky označují za nechutné,“ uvedla pro CNN.
Podobné zkušenosti ovšem mají i další ženy, které se za podobné snímky nestydí a zveřejňují je. „Nejdřív jsem byla hodně uražená, ale už jsem si zvykla,“ dodává sedmadvacetiletá umělkyně Esther z Montrealu.
Jak k tomu dodává, pokud se má něco změnit, je potřeba změnu nejen dělat, ale i ukazovat, aby byla vidět.
„Necháte-li své ochlupení přirozeně růst, může vám to pomoci zpochybnit představy o kráse a o tom, jak se skutečně cítíte ve svém těle,“ dodala Fahsová s tím, že takové rozhodnutí by mělo být na každé ženě.
A pokud tak učiní, neměla by za to být odsuzována jen proto, že neplní společenskou normu nebo ideál krásy. To samé platí samozřejmě i u mužů.