Hlavní obsah

Hračka i módní ikona – panenka Barbie slaví 60. narozeniny

Novinky, das

Na 9. března každoročně připadá Den Barbie, který připomíná první oficiální představení ikonické panenky světu, a to na Mezinárodním veletrhu hraček v americkém New Yorku v roce 1959. Panenka Barbie už dnes přitom není jen hračkou a módní ikonou, ale i sběratelskou záležitostí.

Foto: Profimedia.cz

Panenka Barbie slaví šedesátiny.

Článek

Panenka Barbie zrcadlí módní svět žen a je na ní dobře vidět, jak se Amerika i okolní svět vyvíjely.

Na trhu se již objevila Barbie Asiatka, Arabka, indiánka, a dokonce i Barbie Avatarka s modrou kůží. Během uplynulých 60 let navrhovalo šaty pro panenku více než 70 světových módních návrhářů jako Christian Dior, Yves Saint Laurent či Karl Lagerfeld.

Foto: Profimedia.cz

Panenka Barbie z roku 1959 se svými tvůrci Ruth Handlerovou a jejím manželem

Barbie se přitom stala i kulturní ikonou. Vzniklo o ní hned několik desítek knih, řada filmů, dokonce i výtvarných děl (například od známého zakladatele pop-artu Andyho Warhola).

Za 60 let její existence se prodalo přes miliardu kusů. A společnost Mattel směle tvrdí, že se každou vteřinu po světě prodají dvě až tři panenky Barbie.

Foto: Profimedia.cz

Barbie už dávno není jen o ikonické panence. Její podoba stále častěji vychází z reálného života

Nutno podotknout, že světový prodejní rekord překonala až s nástupem modelu Totally Hair Barbie s rekordně dlouhými vlasy, který společnost vyrobila v roce 1992.

Zájem o Barbie je stále, i u nás

Zájem o tento popkulturní fenomén se odráží i na českém internetu.

Nejhledanějším modelem panenky Barbie je podle dat služby Seznam.cz Vyhledávání mořská panna.

Foto: Profimedia.cz

Mořská panna patří mezi nejpopulárnější postavičky současnosti.

Nejatraktivnějším doplňkem k panence Barbie je pak karavan. Růžový obytný vůz v souvislosti s panenkou hledalo za poslední rok vůbec nejvíce lidí. V pořadí následuje růžový domeček a auto.

„Trojici hledaných výrazů týkajících se oblíbených modelů po mořské panně uzavírá těhotná varianta panenky a doktorka. Lidé na internetu v roce 2018 hledali také informace o první české živé dvojnici Barbie Gabriele Jiráčkové,“ upřesňuje Michal Sedláček, produktový manažer Seznam.cz Vyhledávání.

Foto: Profimedia.cz

Panenku Barbie má i Angela Merkelová.

Podle údajů cenového srovnávače Zboží.cz meziroční zájem v ČR o panenku Barbie výrazně poklesl, v roce 2018 se oproti předcházejícímu roku snížila hledanost téměř o polovinu.

Foto: Profimedia.cz

Panenky Barbie ukazují i multikulturní společnost a nezapomínají ani na lidi s hendikepem.

Sběratelské panenky Barbie jsou vydávány od roku 1980 Barbie Collector Clubem. V současné době se tyto panenky rozdělují do pěti kategorií:

  • Pink Label (Počet panenek, které jsou vydávány v této edici, není nijak limitován.)
  • Silver Label (Panenky v této edici jsou vydávány v maximálním počtu 50 000 kusů pro celý svět.)
  • Gold Label (Počet vyrobených panenek nepřesahuje 25 000 kusů pro celý svět. V této edici jsou velmi často vydávány panenky, pro které šaty připravují světoznámí návrháři.)
  • Platinum Label (Panenky z této edice nepřesahují celkový počet 1000 kusů pro celý svět. Vždy se jedná o významné nebo speciální kusy.)
  • Black Label (Tato edice většinou obsahuje panenky, které jsou vydávány pro zvláštní příležitosti, a není zde udáván celkový počet. U této edice nejde tolik o náklad, v jakém byly panenky vyrobeny, jako spíše o příležitost nebo událost, kvůli které byly vydány. V rámci této edice byla první panenka vydána v roce 2007, první tváří této edice se stala světoznámá zpěvačka Cher.)
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám