Článek
Panenka Barbie zrcadlí módní svět žen a je na ní dobře vidět, jak se Amerika i okolní svět vyvíjely.
Na trhu se již objevila Barbie Asiatka, Arabka, indiánka, a dokonce i Barbie Avatarka s modrou kůží. Během uplynulých 60 let navrhovalo šaty pro panenku více než 70 světových módních návrhářů jako Christian Dior, Yves Saint Laurent či Karl Lagerfeld.
Barbie se přitom stala i kulturní ikonou. Vzniklo o ní hned několik desítek knih, řada filmů, dokonce i výtvarných děl (například od známého zakladatele pop-artu Andyho Warhola).
Za 60 let její existence se prodalo přes miliardu kusů. A společnost Mattel směle tvrdí, že se každou vteřinu po světě prodají dvě až tři panenky Barbie.
Nutno podotknout, že světový prodejní rekord překonala až s nástupem modelu Totally Hair Barbie s rekordně dlouhými vlasy, který společnost vyrobila v roce 1992.
Zájem o Barbie je stále, i u nás
Zájem o tento popkulturní fenomén se odráží i na českém internetu.
Nejhledanějším modelem panenky Barbie je podle dat služby Seznam.cz Vyhledávání mořská panna.
Nejatraktivnějším doplňkem k panence Barbie je pak karavan. Růžový obytný vůz v souvislosti s panenkou hledalo za poslední rok vůbec nejvíce lidí. V pořadí následuje růžový domeček a auto.
„Trojici hledaných výrazů týkajících se oblíbených modelů po mořské panně uzavírá těhotná varianta panenky a doktorka. Lidé na internetu v roce 2018 hledali také informace o první české živé dvojnici Barbie Gabriele Jiráčkové,“ upřesňuje Michal Sedláček, produktový manažer Seznam.cz Vyhledávání.
Podle údajů cenového srovnávače Zboží.cz meziroční zájem v ČR o panenku Barbie výrazně poklesl, v roce 2018 se oproti předcházejícímu roku snížila hledanost téměř o polovinu.
Sběratelské panenky Barbie jsou vydávány od roku 1980 Barbie Collector Clubem. V současné době se tyto panenky rozdělují do pěti kategorií:
- Pink Label (Počet panenek, které jsou vydávány v této edici, není nijak limitován.)
- Silver Label (Panenky v této edici jsou vydávány v maximálním počtu 50 000 kusů pro celý svět.)
- Gold Label (Počet vyrobených panenek nepřesahuje 25 000 kusů pro celý svět. V této edici jsou velmi často vydávány panenky, pro které šaty připravují světoznámí návrháři.)
- Platinum Label (Panenky z této edice nepřesahují celkový počet 1000 kusů pro celý svět. Vždy se jedná o významné nebo speciální kusy.)
- Black Label (Tato edice většinou obsahuje panenky, které jsou vydávány pro zvláštní příležitosti, a není zde udáván celkový počet. U této edice nejde tolik o náklad, v jakém byly panenky vyrobeny, jako spíše o příležitost nebo událost, kvůli které byly vydány. V rámci této edice byla první panenka vydána v roce 2007, první tváří této edice se stala světoznámá zpěvačka Cher.)