Článek
Ženy z generace Z definuje v módě stejně jako v jiných ohledech touha po informacích a nových technologiích. To vyplynulo z průzkumu platformy pro objevování módy Glami Fashion (Re)search. Ženy z generace Z chtějí mít před nákupem maximum informací, častěji než mileniálky je zajímají zákaznické recenze, informace o slevách nebo o vrácení produktu.
Co je generace Z?
Generace Z je společný název pro skupinu lidí narozených od poloviny 90. let 20. století do roku 2010. Generace Z je známá životem online a v rychlém tempu, spojeným s okamžitým sdílením myšlenek a poznatků na různá témata, pomocí různých médií a produktů. Výrazný rozdíl mezi generací Y a generací Z je ten, že členové předchozí generace pamatují život před vzestupem využívání masových technologií, zatímco následující generace se narodila až po něm.
Jak moc visí generace Z na kryptoměnách a NFT
Mileniálové zaplatí za módu víc, generaci Z zajímá udržitelnost
Generace Z teprve do ekonomicky aktivního věku vstupuje, v současné době tak mileniálové utrácejí za módu více. Téměř polovina žen z generace mileniálů utratí průměrně během tří měsíců více než 3000 Kč. U mužů je to třetina. V generaci Z se pak čísla vyrovnávají a 35 % obou pohlaví hlásí, že za módu dali nad 3000 Kč.
Kdo jsou mileniálové?
Označení mileniál se v obecné rovině používá pro lidi, kteří dosáhli dospělosti na přelomu tisíciletí (od slova milénium). Někdy se tito jedinci označují také jako Generace Y a jejími příslušníky jsou ti, kteří se narodili mezi lety 1978 a 1999, nebo dokonce až 2004.
Dívky z generace Z nacházejí oblibu v kombinaci online a offline nakupování
Ženy ve věku 15–24 let nakupují módu online pravidelně, 23 % z nich alespoň jednou měsíčně, 14 % dokonce častěji. Více než 80 % generace Z i mileniálů dává přednost kombinaci online nakupování s návštěvou kamenných obchodů.
KVÍZ: Poznáte nejznámější tváře ze světa módy?
Necelá polovina žen z generace Z si tak zboží nejprve prohlédne na internetu a následně jej jde vyzkoušet a zakoupit do obchodu. Oproti tomu 58 % mužů stejného věku nakoupí rovnou online.
Generace Z hledá kromě produktů i inspiraci a novinky – 41 % žen navštěvuje ve svém mobilu módní weby nebo aplikace, aby viděly novinky a trendy. Sedm z deseti pak považuje Instagram a TikTok za nekonečnou studnici nápadů. U mileniálek jsou to pouze čtyři. Muže z generace Z najdete ze 74 % na YouTube, jejich starší kolegy pak u televize.
Zajímavým paradoxem generace Z je, že ve více než polovině případů chtějí nakupovat v souladu se svými hodnotami – etikou, kvalitou a klimatickou udržitelností. Často však z důvodu omezených financí sahají po rychlé módě, která jim dovolí za stejnou částku pořídit více kusů.