Článek
Dušičky mají kořeny v keltských zvycích z doby, kdy lidé neuměli měřit čas, neznali kalendář a rytmus jejich životů udávalo postavení slunce a luny. Neměli čtyři roční období, ale jen dvě. Světlé, kdy seli, a tmavé, kdy sklízeli. Začátek tmavé části roku se slavil v noci z 31. října na 1. listopadu jako svátek Samhain (volně přeloženo jako konec léta). Magičnost této noci umocňovala víra Keltů, že se stírá hranice mezi mrtvými a živými, kteří jsou velice blízko druhému břehu.
Po dobytí keltských území Římany se keltské a římské tradice různě prolínaly. Katolická církev však o pohanské zvyky neměla zájem, a tak v šestém století zavedl papež Bonifác IV. pro období Samhainu svátek Všech svatých. Na tento den pak od roku 998 navazují Dušičky neboli Památka zesnulých.
Do dalších 18 evropských zemí se zvyk rozšířil v 11. až 13. století. Papež Benedikt XIV. ho v 18. století rozšířil pro všechny kněze ve Španělsku, Portugalsku a Latinské Americe, v roce 1915 ho papež Benedikt XV. povolil pro celou církev.
S Dušičkami je spojeno mnoho zvyků a tradic, které se v jednotlivých zemích liší. V anglosaských zemích a v USA se slaví Halloween, na nějž si lidé připravují různé kostýmy a vyřezávají dýně, které slouží jako dekorace.
Ve střední Evropě svátek probíhá klidněji, tradicí je navštívit hřbitov, položit na hrob květiny nebo věnec a zapálit svíčku, což má symbolizovat víru ve věčný život a také to přeneseně navazuje na starý zvyk svítit mrtvým světly. Ačkoliv se jedná o původně křesťanskou tradici, navštěvují hroby i nevěřící.
V období Dušiček se ale objevují i negativní jevy. Zloději ve větší míře kradou z hrobů věnce, lucerny nebo další předměty a na silnicích dochází k vyššímu počtu nehod, policie a záchranné složky jsou tak v pohotovosti.
Zvyky na Dušičky |
---|
Podle lidových tradic v předvečer svátku Dušiček vystupují duše zemřelých na jednu noc z očistce - z přestupné stanice k nebi, kde si odpykávají své hříchy. Pokud lidé žili dobrý život, pak jejich duše mohly živým pomáhat, pokud ne, mohly se mstít všem lidem, kteří jim za života ubližovali.V Čechách v ten večer plnil hospodář lampu máslem místo oleje, aby si duše mohly popáleniny způsobené v očistci natřít a trochu ochladit.Zároveň bylo zvykem v ten večer do ohně vhazovat různé pokrmy, které sloužily jednak jako vykoupení z hříchů, pak také dušičkám na přilepšenou. Na svátky se také pekly takzvané „dušičky“ nebo „kosti svatých“, pečivo (bochánky, rohlíky) ve tvaru kostí, kterým se obdarovávali pocestní, žebráci u kostela, chudí lidé v obci a zaměstnanci. Když se ráno ozvalo zvonění z kostela, musely se duše vrátit do očistce. Na Dušičky se tradičně konají bohoslužby či mše svaté. Kněz má v tento den povoleno stejně jako při pohřbech a zádušních mších nosit černé roucho, ve kterém prochází spolu s věřícími po hřbitově a kropí svěcenou vodou hroby. |