Článek
Mluvčí společnosti uvedla, že zvýšení cen je reakcí na blíže nespecifikované kolísání směnných kurzů, změny ve výrobních nákladech a zajištění toho, aby kabelky stály zhruba stejně po celém světě.
Analytici luxusního sektoru ale tvrdí, že velikost nárůstu cen signalizuje spíše novou agresivní firemní strategii: prosadit kontrolu nad jedním z nejoblíbenějších produktů značky a zároveň se zaměřit na konkurenty vyšší třídy.
Od listopadu 2019 se cena klasické malé prošívané kabelky s propletenými písmeny C zvýšila ve Spojených státech amerických o 60 % na 8200 dolarů (175 685 Kč), podle údajů sestavených analytičkou Jefferies Group Kathryn Parkerovou.
Větší verze kabelky známá jako 2,55 nyní stojí po posledním zvýšení cen, čtvrtém za dva roky, v USA 9500 dolarů (203 537 Kč). Podle Parkerové byla její cena ještě v červnu minulého roku 7400 dolarů (158 545 Kč).
Podle Charlese Gorra, generálního ředitele společnosti Rebag, která prodává luxusní kabelky z druhé ruky, je tento tlak zapříčiněný snahou o to, aby produkty značky Chanel byly ještě exkluzivnější a konkurovaly kabelkám Birkin a Kelly od luxusního módního domu Hermès.
Už nyní stojí středně velká kabelka značky Chanel ve Francii 7800 eur (190 047 Kč), což je o 100 eur méně (2436 Kč) než stojí kabelka Birkin 30 z teletiny od značky Hermès.
Poslední přehlídka Karla Lagerfelda. Paříž se rozloučila se slavným návrhářem
„Chanel se snaží vyměnit svět Gucci a Louise Vuittona za exkluzivnější svět značky Hermès,“ říká Charles Gorra pro Business of fashion.
Snaha o exkluzivitu
Kromě zdražování svých produktů Chanel omezuje také počet kabelek, které si zákazníci mohou koupit najednou. Zdá se ale, že limity nejsou konzistentní.
V Paříži asistent prodeje Chanel reportérovi Bloomberg News řekl, že zákazník si může koupit pouze jednu tašku během jednoho nákupu a musí počkat dva měsíce, než si koupí další. V New Yorku byly měsíční limity na nákupy určitých klasických stylů, zatímco reportérům v Hongkongu a Šanghaji bylo řečeno, že žádná omezení neexistují.
Podobnou strategii zvolila v minulých letech společnost IWC Schaffhausen, kterou vlastní švýcarský luxusní konglomerát Cie. Značka výrazně zvýšila cenu svých hodinek. Spotřebitelé se ale stáhli a donutili tak IWC snížit ceny, a dokonce uvést na trh dostupnější ocelovou verzi jedněch z jejích hodinek.
Karl Lagerfeld navždy změnil svět módy
V celém módním světě je Chanel jednou z mála značek, které neprodávají kabelky nebo oblečení online. Na oficiálních webových stránkách lze pořídit pouze sluneční brýle a kosmetiku.
Tento přístup si vybral svou daň během pandemie, kdy vzrostla online poptávka po luxusních kabelkách. Chanel promeškal silný růst tržeb, který naopak povzbudil konkurenty, jako je Hermès, Louis Vuitton či Dior.