Hlavní obsah

Až třetina lidí má po nákupu luxusního zboží výčitky

Novinky, Dana Sokolová

Vánoce patří mezi nejštědřejší dny vůbec a právě proto mnoho lidí sáhne k nákupu luxusního zboží. Ne všichni se z něj ale dokáží radovat. Podle marketingové agentury Synovate má až jedna třetina lidí po takovémto nákupu výčitky svědomí.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Tu a tam si luxusní dárek dopřejí až dvě třetiny obyvatel 11 zemí světa.

Článek

Tu a tam si luxusní dárek dopřejí až dvě třetiny obyvatel 11 zemí světa. Část z nich luxus bere jako samozřejmost, další se po takovém nákupu cítí velmi provinile.

"Luxus každý vnímá jinak. Někteří z nás mají pocit, že si ho zaslouží, tudíž si jej dokáží užít. Jiní si sice užívají luxusu, ale poté spekulují, zda na takový přepych mají. A pak je také skupina lidí, jež si luxus prostě nemůže dovolit a tak o něm pouze sní," vysvětluje generální ředitel Synovate Jill Telford.

Podle něj lidé čím dál častěji přemýšlí nad tím, zda drahé věci skutečně potřebují a zda se raději nespokojí se skromnější variantou. Je to dáno především světovou ekonomickou krizí. Lidé prostě mnohem více přemýšlejí o penězích.

Lidé vnímají luxus v každé zemi jinak

Z výzkumu vyplynulo, že vztah k luxusu je dán nejen národností, ale také ekonomickými podmínkami země, ve které žijete. Proto jej úplně jinak vnímají lidé v Nizozemí, jinak u nás či například v Brazílii.

Nizozemci si například rádi kupují luxusní věci, ale mají přímo až odpor ke všem, kteří se jimi chlubí. Zato naopak Brazilci berou luxus jako životní styl, něco co je může posunout dál, čím se můžou odlišit. Proto začínají být i tyto země zajímavým trhem pro drahé značky. Lidé si zde koupí luxusní věc, přestože pak nebudou mít za co žít.

"Spojené arabské emiráty (SAE) se chlubí luxusem ze všech stran. Především turisté jsou do této země lákáni především na luxus. Ten je zde životním stylem," ukazuje na další extrémní pohled Telford.

Důležitá značka

Pro většinu lidí je známkou luxusu značkové zboží. Značka patří mezi nejdůležitější atributy. Neznačkové zboží pak upřednostňuje 34 procent lidí z osmi tisíc dotázaných.

Asi nejvíce jsou značky vnímány v zemích jako Indie, Hong Kong a Spojené Arabské Emiráty.

"Indové mají sice většinou hluboko do kapsy, přesto aby dosáhli určitého sociálního postavení, nakupují luxusní zboží. Chlubí se jím, aby se zařadili mezi tzv. vyšší společnost," poukazuje Telford.

V Emirátech zase ti, co mají peníze, mají pocit, že to musí ukazovat celému světu. Chlubí se luxusem, ukazují okázale lidem, jak moc jsou bohatí, jak mají na vše, co si usmyslí. Čím víc je s nimi spojována drahá značka, tím lépe. 

Co lidi nejčastěji vede ke koupi luxusního zboží

Lidé nejvíce touží být nějakým způsobem výjimeční a v luxusním oblečení se tak cítí. Část lidí zas kupuje drahé věci jen kvůli kvalitním materiálům, z nichž jsou vyrobené. Jsou podle nich nejen příjemnější na těle, ale také déle vydrží. Existují ale i lidé, kteří si kupují zboží od věhlasných značek jen proto, aby zapůsobili na ostatní.

Do poslední skupiny patří z velké části obyvatelé Hong Kongu, kteří kupováním luxusních věcí ukazují své postavení, své bohatství. K nejvyhledávanějším značkám zde patří renomované obchodní domy jako Chanel či Louis Vuitton. Patří mezi zaručené značky, které zapůsobí prostě na všechny.

Když peníze nehrají roli

Asi nejúžasnější pocity, které lidé po celém světě po nákupu luxusního zboží zažívají, jsou ty, když mohou předstírat, že peníze u nich nehrají vůbec žádnou roli. Že si prostě mohou dovolit vše, co si jen přejí.  

Pak také nejvíce peněz vloží většinou do drahého auta, šperků a až poté do luxusního oblečení.

Podle Roba Meyerse ředitele agentury Synovate v Severní Americe to dokazuje i ten fakt, že si lidé sice neustále stěžují na ekonomickou krizi, přesto prodej luxusních vozů nijak markantně neklesl.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám