Článek
Rychlokurz mechaniky, masáže a manikúra: první autoservis zasvěcený ženám nedaleko Paříže v Saint-Ouen-l'Aumône nabízí zákaznicím to, co ve světě automobilů ovládaném muži dosud marně hledaly.
"Když jste žena, jako byste měla na čele napsáno, že vás můžou oškubat," říká dvaačtyřicetiletá Sandrine Hautennová ze Sarcelles. "Jednou jsem si nechala udělat rozpočet na opravu ve třech servisech a pokaždé byla cena jiná. Pak jsem poslala strýce - a hleďme, rozpočet náhle klesl!" líčí své zážitky.
Ženy touží po pochopení, nestojí o "machistický" přístup
Autoservis pro ženy Only Girls v Saint-Ouen-l'Aumône začal fungovat počátkem dubna, podle koncepce již vyzkoušené v jihofrancouzském městě Montpellier.
Sandrine doufá, že se jí zde od téměř výhradně ženských zaměstnankyň dostane většího pochopení, méně "machistického" přístupu a více transparentnosti, pokud jde o opravy, které je nutno na jejím automobilu udělat.
Po více než měsíci provozu využila služeb autoservisu čtyřicítka zákazníků, z nichž dvě třetiny tvořily ženy. Ty byly překvapeny organizací i vzhledem podniku. V přijímací kanceláři na stěnách nevisí kalendáře s polonahými modelkami, nejsou tu magazíny o automobilech. Na podlaze jsou parkety, návštěvníka vítají svíčky a sametové pohovky.
Autoservis i salon krásy
"Je to tady super!" říká nadšeně pětadvacetiletá Jennifer Collonová, jejíž rubínově červené, čerstvě nalakované nehty schnou v prvním patře, kde je vedle "salonu krásy" také koutek pro děti.
K čemu slouží rozvodový řemen? Jak se zjistí, že končí životnost brzdových destiček? Mladá automechanička zodpovídá všechny Sandrininy dotazy. "Tohle mi žádný muž nevysvětlil," poznamenává Sandrine a dodává, že se v běžných autoservisech při takových dotazech setkávala s opovrhujícím pohledem.
Autoservis Only Girls je se svou nabídkou služeb přizpůsobených ženám součástí tendence, která se ve Francii projevuje v posledních deseti letech, poněkud se zpožděním za Japonskem a Británií, uvádí Rodolphe Bonnasse, expert na marketing při skupině Ca Com.
Francie se přizpůsobuje sociálnímu vývoji, feministky nesouhlasí
S různým úspěchem vznikly v posledních letech ve Francii sportovní zařízení, pojišťovny či kreditní karty pro ženy. "Nabídka služeb se přizpůsobila sociálnímu vývoji, tedy emancipaci žen a zvyšování počtu svobodných matek a umožňuje podnikům nacházet nové zdroje růstu," upřesňuje Bonnasse.
Některé feministky však pohlížejí na tuto novou marketingovou strategii nevlídně. "Skrývá se za tím zpátečnictví, vytváření stereotypů a jaksi se přitom předpokládá, že ženy jsou tak trochu jako děti," kritizuje tuto tendenci blogerka Sophie Gourionová.
Autoservis Only Girls v každém případě dal novou šanci dvěma mladým automechaničkám. Čtyřiadvacetileté Aurore Dabireauové se zde konečně ukázalo světlo na konci tunelu. Po vyučení nemohla tři roky najít práci.
"Majitelé autoservisů mi naznačovali, že u nich nemám co dělat," vzpomíná. A je jen málo takových, kteří jsou ochotni zřídit oddělené šatny pro své zaměstnankyně, jak jim to ukládá zákon.