Článek
Její překvapivě rychlou cestu ke slávě odstartovala role nevinné Thomasin v mysteriózním hororu Čarodějnice (2015) – to jí bylo pouhých devatenáct.
Za opravdu průlomovou roli ale vděčí Netflixu. Ztvárnění geniální šachistky Beth Harmonové v seriálu Dámský gambit (2020) jí vyneslo první Zlatý glóbus. I to pomohlo k tomu, že je nyní jednou z nejžádanějších hereček Hollywoodu.
„Úspěch v Gambitu, kde hraju dívku ze sirotčince, která v sobě objeví mimořádný šachový talent, mě hodně překvapil už jen proto, že jsem před natáčením příliš zkušeností s hraním šachů neměla. Trénovala jsem se světoznámým šachovým učitelem Brucem Pandolfinim, aby to vypadalo, že opravdu vím, co dělám,“ vzpomíná.
Michelle Williamsová: Má kamenitá životní cesta vedla na rozkvetlou louku
Romantickou část diváků okouzlila jako emancipovaná Emma ve stejnojmenném filmu (2020) podle slavné předlohy Jane Austenové, přesvědčivá byla také v letošním snímku z období vikingské slávy Seveřan. Pak následovaly hlavně horory jako Poslední noc v Soho (2021) a čerstvě Menu.
„Snad se někdy dočkám i romantické komedie, horory mi ale zřejmě sedí nejvíc,“ říká Anya.
Je mi opravdu příjemné moci na plátně ventilovat emoce – někam utíkat a křičet, rozbíjet věci, plakat, děsit se
V Menu doprovází svého labužnického přítele do exkluzivní restaurace na izolovaném ostrově provozované šéfkuchařem celebrit Slawikem v podání oscarového Ralpa Fiennese. Pozváni jsou ti nejprivilegovanější, očekávají nejlepší večeři v životě. Hrozivý šéfkuchař má ale jiný záměr – servíruje jeden podivnější a zvrácenější chod za druhým.
„Jsem tady za sebevědomou a chladnou Margot a od začátku návštěvy se cítím stále nepříjemněji. Chci vědět, co se tu ksakru děje. Vypadá to, že dnes večer tu všichni umřeme. Je to temná komediální satira a úplně jiný typ hororové hrůzy,“ přibližuje příběh.
V jednu chvíli vřelá, v další nenávistná
A čím je pro Anyu hororový žánr tak přitažlivý? „Pro mě jako pro herečku je potěšením pracovat v hororových filmech nebo v čemkoli, co vám umožní prožít syrovou intenzitu pocitu. Je mi opravdu příjemné moci na plátně emoce ventilovat – někam utíkat a křičet, rozbíjet věci, plakat, děsit se. Horor a thriller mi prostě poskytují pocit katarze, vnitřní duševní čistoty. Na konci dne jdu domů a jsem tak uvolněná! Říkám si dobře, mám hotovo.“
Podle tvůrců a režisérů její výkony diváky vždycky pohltí: jak akce narůstá, roste i její pocit hrůzy a zoufalství, kterému uvěříte. Mark Mylod, režisér Menu, říká: „Anya v roli záhadné Margot je jednu chvíli vřelá, hned na to chladná, nenávistná a vyděšená. Je hodně dobrá a je z ní cítit, že ji práce skutečně baví.“
Režisér Amsterdamu David Russell dodává, že se zase Anyu vůbec nebojí srovnávat s oscarovými herci, protože je velice schopná se přizpůsobit každé nové situaci a svým intuitivním herectvím nezklame.
Super Mario Bros. a princezna Peach
„Málokterá profese je tak zajímavá jako herectví,“ říká mladá žena, která je pro zvláštní role předurčena už svou zvláštní tváří s velikýma očima. Její prudký kariérní vzestup jí navíc vynesl možnost pracovat se skvělými hereckými veterány, od kterých se prý pořád učí.
V Rozpolceném (2016) to byl James McAvoy, v Morgan (2016) Kate Mara, ve Skleněném (2019) Bruce Willis, letos si zahrála rovnou ve třech výrazných snímcích, přičemž v Seveřanovi poznala Nicole Kidmanovou, v Amsterodamu Christiana Balea s Robertem de Nirem a v Menu Ralpha Fiennese.
„Ralph je pro mě jeden z nejvíce fascinujících herců. Díky Menu jsem se tak seznámila se svým oblíbeným hrdinou z filmů o Harrym Potterovi, se kterými jsem vyrůstala – se zákeřným lordem Voldemortem,“ říká nadšeně. Letos si prý užila i práci na animovaném akčním snímku Super Mario Bros., namluvila v něm postavu princezny Peach. „To byla fakt nádhera a vůbec ne strašidelná,“ směje se.
Módní ikona
V uplynulém roce se jí dostalo i pocty stát se velvyslankyní módního giganta Dior, je tváří jeho nejnovější kampaně propagující luxusní oblečení a make-up. Je to pro ni prý něco úplně nového, protože sama v dospívání módu a líčení nijak zvlášť neřešila.
„Teprve v showbyznysu jsem viděla ty úžasné proměny, které jsou možné díky účesům, make-upu a oblečení. Pracovat na kampani bylo úžasné. Najednou jsem byla jiný člověk,“ říká o své nové profesi modelky. Dnes už je Anya suverénní nejen před objektivem, ale i na červeném koberci při premiérách a na festivalech, což jsou vždy neoficiální soutěže všech věhlasných značek v tom, kdo tu kterou hvězdu obleče do nejskvostnějších šatů.
„Pokud jde o červený koberec, to bylo pro mě něco, co mě děsilo, dokud jsem si neuvědomila, že je to jen další forma hereckého umění,“ říká Anya. „Pracovat pro tak legendární dům, jako je Dior, je vyznamenání. Modeling je teď už vlastně mojí druhou přirozeností,“ pochvaluje si.
Je vidět, že se její rozbíhající kariéra jen tak nezastaví a největší vrcholy má nejspíš teprve před sebou. Mimochodem, od roku 2019 se objevuje v žebříčku časopisu Forbes „30 pod 30“ – tedy v třicítce nejnadanějších mladých lidí z řad umělců, podnikatelů, vědců nebo sportovců do třiceti let.
Nová módní ikona Anya Taylor-Joyová
Mohlo by se vám hodit na Zboží.cz: DVD Poslední noc v Soho (2021), Dámský gambit - Walter Tevis (2021, pevná)