Článek
Studie zjistila, že zaměstnanci v USA, kteří každý den pracují z domova, sníží své emise o 54 % ve srovnání s pracovníky v kanceláři. U hybridních pracovníků se už ale podle výzkumu zveřejněného v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences emise tak dramaticky nesnižují.
Jeden den práce na dálku v týdnu snížil emise o pouhá 2 %. Práce na dálku dva nebo čtyři dny v týdnu snížila emise jednotlivce už o 29 % ve srovnání s pracovníky v kanceláři.
Výzkumníci z Cornell University a Microsoft vycházeli z několika datových sad včetně vlastních dat zaměstnanců společnosti Microsoft o chování při dojíždění a práci z domova k modelování předpokládaných emisí skleníkových plynů u administrativních pracovníků, vzdálených pracovníků a hybridních pracovníků v USA. Zkoumali pět kategorií emisí včetně spotřeby energie v kancelářích a domácnostech.
Povolali zaměstnance z home office zpět do kanceláře. Polovina lidí dala výpověď
Méně dojíždění, méně emisí
Zjistili, že IT vybavení a komunikační technologie měly zanedbatelný dopad na uhlíkovou stopu práce jednotlivců.
Hlavními příčinami snížení emisí byla nižší spotřeba energie v kanceláři a také méně emisí z každodenního dojíždění.
K dalším přínosům práce z domova, které se podílely na snižování emisí, patří zmírnění dopravních zácp během špičky v oblastech dojíždění, což vede i ke snížení spotřeby paliva.
Autoři však poukázali i na úskalí studie. „Lidí, kteří pracují čistě z domova a tvrdí, že jejich emise se rovnají nule, se mýlí. Čistý přínos práce na home office se nedá upřít, ale ukazuje se, že lidé, kteří pracují z domova, mají větší tendenci cestovat ve svém vlastním volnu,“ říká spoluautor Fengqi You z Cornell University pro The Guardian.
Pandemie Covid-19 způsobila revoluci v práci na dálku pro mnoho kancelářských pracovníků. V USA a jinde se mnoho lidí přestěhovalo ze zón s vysokou hustotou (relativně blízko velkých měst a úřadů) do venkovských zón s nízkou hustotou.
Podle studie by to mohlo mít za následek delší dojezdové vzdálenosti pro pracovníky s hybridním pohonem a větší uhlíkovou stopu kvůli zvýšenému používání soukromých vozidel.
Autoři uvedli: „Zatímco práce na dálku ukazuje potenciál při snižování uhlíkové stopy, je potřeba pečlivě zvážit i vzorce dojíždění, spotřeby energie v budovách, vlastnictví vozidla a cestování, které nesouvisí s dojížděním za prací. To vše je zásadní pro plné využití přínosů práce z domova pro životní prostředí.“