Článek
Na internetu najdete desítky pojednání na toto téma. Jejich autoři vypočítali řadu kritérií, na jejichž základě lze vrozené vlohy posoudit. Shrnul je článek v Die Weltu, podle nějž jsou nadané děti:
1. mimořádně všímavé,
2. intenzívně se zajímají o "dospělá témata",
3. zábavy, které je přitahují, se snaží dotáhnout až do konce,
4. rutinní práce (jako uklízení hraček) je rychle omrzí,
5. vymýšlejí si vlastní slova nebo používají nezvyklé výrazy,
6. hledají společné a naopak rozdílné rysy lidí či předmětů,
7. rychle identifikují vztah mezi příčinou a následkem,
8. projevují originální a někdy nepochopitelný smysl pro legraci.
Obdobných kritérií existují desítky. Nicméně zjištění, že dítě je opravdu mimořádně nadané, je spíš důvod k vážnému zamyšlení než k nezřízenému jásotu.
Zrychlený vývoj rozumové složky osobnosti však vůbec neznamená stejný rozvoj citový či sociálních návyků. A tak se stává, že řekněme pětileté dítě čte jako sedmileté, hraje šachy jako 12leté, mluví jako 13leté, ale o hračky se pere a vyvádí jako dvouleté. A přitom i to jeho vyvádění možná vlastně odpovídá jeho stupni vývoje a možná by za ně nemělo být ani trestáno.
Nebezpečná šikana
Značné úskalí představuje školní docházka. Jak ukazují výzkumy z University Purdue, bývají talentované děti mnohem častěji obětí šikany. Ve věku 14 let ji už zakusily dvě třetiny z nich, pouze však 17 procent se jí aktivně dopouštělo samo. Nejkritičtější je v tomto ohledu věk kolem 12 let.
"Nadané děti se významným způsobem liší od ostatních." říká profesorka Jean Sunde Petersonová, která výzkum vedla. "Mnohé jsou citlivější a více stresované požadavky, které na ně klade okolí i oni sami na sebe, a proto bývají zranitelnější. Důležitější je pro ně společenská spravedlnost a snaží se stavět rozum proti krutosti a agresi."
Fyzické násilí se ve zmíněné věkové skupině projevuje méně často než slovní projevy šikany, nicméně i ty mohou být nebezpečné. Dokonce mohou posměšky kvůli vzhledu dítěte přinášet horší následky než tělesné ubližování.
Rad, jak o mimořádně nadaného potomka pečovat, se nabízí nespočet. Pouze jedna má však univerzální platnost. Nesnažte se z talentovaného děcka rovnou dělat budoucího nositele Nobelovy ceny, ale vychovávejte z něj vyrovnaného člověka, který dokáže svůj talent dál rozvíjet a zvládá i stresy života kolem sebe.