Článek
Ideální způsob učení je podle neurologů v duchu známého přísloví „Chybami se člověk učí“. „Jsou to právě chyby, které nutí neuroanatomicky a neurobiologicky mozek k tomu, aby propojoval různé trasy, a tak si rozšířil intelektuální schopnosti.
Když dám do tunelu s kontrastní látkou dva dospělé, z nichž jeden se učil převážně biflováním a druhý měl možnost porovnávat a o věcech diskutovat, mozek druhého se rozsvítí jako vánoční stromeček a prvního nikoli. To úzce souvisí se způsobem výuky a se samotnou rolí školy,“ vysvětluje neurolog Martin Jan Stránský, primář neurologie na Yaleově univerzitě a pražské Polikliniky na Národní.
Hlavní role školy má být nejen vzdělávat, ale také učit děti, aby poznaly vlastní mozek, tedy to, jak diskutovat a jak řešit problémy. „Vždyť o tom život je. Tomu by měla odpovídat forma výuky a jejího hodnocení v průběhu roku i na vysvědčení,“ dodává neurolog.
Skoro v každém člověku, i malém, je nějaký talent. Zaměřte se na to pozitivní
Každý nemusí být ve všem génius. „Možná vašemu synovi nebo dceři nejde čeština nebo matematika, ale zase jsou kreativní, cílevědomí, pečliví, přemýšliví… Utvrzujte v dětech sebedůvěru a podporujte je v oblastech, v nichž vynikají,“ radí psycholožka Klára Gajdušková. „Nikdy nevyhrožujte, neponižujte a snažte se neporovnávat své dítě s jinými dětmi. Každý jsme přece originál,“ dodává.
Mozek dítěte je velice kreativní, neustále hledá, porovnává a touží po odměnách. Dítě si velmi rychle osvojí pozitivní systém hodnocení. Je velký rozdíl mezi jedincem, který vyrůstá v prostředí permanentní motivace, a tím, který žije v neustálém stresu z toho, zda se zvládne naučit předepsanou látku.
Pokud tedy přinese vaše dítě domů vysvědčení se špatnými známkami, nevyčítejte, nezvyšujte hlas, neodsuzujte ani nesrovnávejte s tím, jak jste se učili vy, když jste byli školáci. Pokuste se společně s dítětem rozebrat příčiny, zjistěte, co dítě baví a jak to podpořit, a společně si naplánujte přiměřené cíle pro příští školní rok. A hlavně oceňte iniciativu.