Článek
V záplavě chytrých telefonů, tabletů a 3D počítačových her by to měla hračka, kterou už Josef Lada zachytil do svých kreseb, mít spočítané. Chcete-li dobrou zprávu hned na začátek, tak tady je: koník to – ještě – neprohrál.
Jakmile se mu dostane do rukou iPad, Tom ví, co dělat. Prstíkem zkušeně pohladí obrazovku a vida: tím ji i odemkne. Pak prolistuje čtyři pět stránek, až pronikne ke své hře. Pozná ji podle obrázkových symbolů. A už je to tady – s patřičným rachotem si to k němu frčí popelářský vůz.
Když ho omrzí, vrhne se na virtuální varhany a vyrazí si do zoo, kde nechá skákat opice a slona postříkat sprškou z chobotu. Malému Tomovi budou příští měsíc dva. „Většinu z toho se naučil sám,“ říká nikoli bez hrdosti jeho otec, německý novinář Michael Friedrichs.
Ať se nám to líbí, nebo ne, digitalizace dětských pokojíčků už nastala. „Pod mottem Toys 3.0 se tady v Norimberku snaží výrobci hraček předznamenat vývoj svého oboru. Budou se v něm stále důmyslněji propojovat klasické hračky s elektronikou,“ vysvětluje Zdeňka Goeddertová z Česko-německé obchodní a průmyslové komory a zástupkyně norimberského světa, kam se velcí nepouštějí, v Česku.
Není divu, že mezi novinkami, jimž se dávají slušné naděje podmanit si dětské duše, nechybějí třeba robot v podobě pestrobarevné ryby do vašeho akvária, roztomilé štěně řízené tabletem nebo robotek, jehož obličej tvoří iPhone.
Dnešní noví společníci capartů by ještě před pár lety zapadli do sci-fi románů. Když si klouček nebo dívenka složí z 3D puzzlů třeba Eiffelovku, stáhne si aplikaci App a může se vydat třeba na okružní cestu po pamětihodnostech Paříže nebo se proletět nad Seinou.
Lego zase vsadilo na „zrcadlo“.
V prodejně si zákazník vybere sadu stavebnice, v „zrcadle“ se mu ukáže ve 3D obsah i to, co se dá postavit, přičemž kostkami si může pohybovat.
Ze zámoří na náš kontinent už dorazil Annoying Orange o mluvící zelenině a ovoci, mezi nimiž pomeranč zlobí ostatní. A počet zhlédnutí na YouTube? Neuvěřitelných 800 miliónů.
„Figurky Inkoos pro změnu mohou děti pokreslit, polepit. Pak je maminky, popřípadě taťkové vyperou v pračce a znovu jsou čisté,“ upozorňuje na hit posledních měsíců Christian Ulrich, marketinkový ředitel agentury pořádající norimberskou přehlídku.
Maňásek snadno strčí Playstation do kapsy
Střih a pojďme ze 3D do království dřevěných postaviček, skládacích šašků, housenek na gumě, oveček, stavebnic a autíček, jež naprosto spolehlivě dokážou rozjasnit dětské tváře. Do Norimberku je přivezl český výrobce Detoa z Albrechtic u Jiřetína pod Bukovkou v Jizerských horách.
„Občas mívám pocit, že ten boj o vypuzení dětí od počítačů a konzolí houpací koník prohrává. Samozřejmě hodně ovlivní rodiče. Naštěstí v poslední době jako kdyby hlavně maminky upřednostňovaly hračky povzbuzující představivost, tvořivost a fantazii před mačkáním tlačítek. Těší nás, že naše dřevěná dětská klasika, na níž vyrostlo už několik generací, pořád přichází ke slovu,“ podotýká Marcela Kočová, prodejní manažerka firmy.
Vladimír Beckert z podniku Noe v Lipníku nad Bečvou jí dává plně za pravdu. „Virtuální realita tady prostě je. Na druhé straně mnozí rodiče si s potěšením hrají s potomky – právě tak, jak to dělali zase jejich rodiče. A takové maňáskové divadlo vám nabízí x-krát víc variant než nejdokonalejší Playstation,“ nepochybuje.
Krtek a mobil
V Moravské ústředně Brno, která nevynechala největší světovou přehlídku hraček už pošestačtyřicáté, vědí o spojení nejvyspělejších technologií a dětské fantazie své.
Legendární Krteček Zdeňka Milera z jejich dílny se na zeměkouli díval v dubnu 2011 při posledním letu amerického raketoplánu Endeavour. Měřil 19 centimetrů, musel být nehořlavý a co nejlehčí. Astronaut Andrew Feustel, jehož manželka má zčásti český původ, ho pak po přistání velebil, kudy chodil.
„Krtečkova vesmírná mise se promítla především do prodejů na českém trhu. Ze zahraničí, kam míří polovina naší výroby, klíčovými trhy zůstávají Německo, Slovensko, USA a Francie. Abychom udrželi legendární postavičku z animovaných filmů dál v dětských pokojíčcích, neobejde se bez nového kabátu,“ podotýká Blahoslav Dobeš, obchodní ředitel firmy se 200 zaměstnanci.
Aby to doložil, vyhledá na svém chytrém telefonu patřičnou aplikaci a znovu se dotkne displeje. Krteček vzdálený od něho dva metry začne radostně mávat.