Článek
Dobrý den, má 6letá vnučka od tří let nekomunikuje s dospělými. Při nástupu do mateřské školy byla bezproblémové dítě, komunikativní. Tam se něco událo, zlomilo, nikdo nedokáže říci co. Je poslušné, milé dítě, plní všechny zadané úkoly, ale s učitelkou nekomunikuje, když tak přes děti. Má odklad školní docházky, navštěvuje dětského psychologa, začala užívat homeopatika na míru, ale žádný úspěch. V domácím prostředí je to přitom živé dítě, plné nápadů, pusu nezavře, umí být i hubatá, ale jakmile přijde jakákoli návštěva, uzavře se a nemluví. S pár lidmi komunikuje alespoň kývnutím hlavou, ale s většinou vůbec. |
Děkuji, že jste se obrátila se svým dotazem na poradnu. Přemýšlím, co byste se potřebovala dozvědět, abyste byla klidnější a mohla chování vnučky přijmout. My dospěláci si přejeme, aby se naše dítě chovalo takzvaně normálně, podle jakýchsi norem usuzujeme, že je vše pořádku.
Je možné, že si vnučka vytvořila na základě sebeprožitků bariéru k lidem. Potřebuje čas, aby zase začala vnímat svět kolem sebe bezpečně.
Zaujala mě věta: Při nástupu do MŠ byla bezproblémové dítě, komunikativní. Teď už je problémová?
Chápu, že pro vás může být náročné zvládnout tlak okolí. Lidé mohou svým necitlivým přístupem a hodnocením chování vnučky ve vás vyvolávat obavy, že něco není v pořádku, což se odrazí i ve vašem chování k vnučce.
Pokud ale bude vnučka od svých blízkých cítit, že by měla být jiná, než se vnímá - bavit se s dospělými, být společenská - může to vnímat jako tlak na sebe, že není v pořádku, což jde naprosto zcela proti tomu, aby si vytvořila představu bezpečného světa, se kterým bude komunikovat. Vaše vnučka je ve věku, kdy si tvoří svůj obraz o sobě samotné = sebeúctu, a každý takový tlak jí může uškodit.
Zkoušeli jste ji nenutit do mluvení s dospělými? Nemusí přece mluvit s lidmi, se kterými ona nechce. Komunikuje s vrstevníky? Zapojuje se do her s dětmi? Mám velmi málo informací, abych poskládala z těchto dílků celý příběh. Co však můžu s jistotou nabídnout, je podpořit vnučku v její sebeúctě a důležitosti, tím posílíte i její pocit bezpečí k ostatním lidem.
Zkuste si odpovědět na otázky nebo se vnučky zeptat:
- Co dělá ráda a baví ji?
- V čem je samostatná, co všechno už zvládne?
- S kým v rodině si ráda povídá?
Následně se držte následujících rad.
1. Oceňujte vnučku a hledejte drobnosti, které se jí daří
Používejte co nejvíce slova: Mně se líbí, jak …. Všimla jsem si, že máš věci v pokojíčku poskládané… Je mi s tebou veselo. Je mi dobře, když si spolu čteme… Oceňuji, že ses podívala přes cestu, že nejede auto... apod. Vidím, že si sama odneseš talířek ze stolu…
2. Podpořte ji v překonávání překážek
Pocit důležitosti může vnučka zažívat tehdy, když se jí podaří něco překonat. Je to sebezážitek z prožitých důsledků. Například, když se zvládne naučit jezdit na kole, skákat přes švihadlo, pozná v knížce zvířátka, zvládne vyhrát v pexesu, pozná písmenka a podepíše se a spoustu dalších věcí.
A potom také aktivity, které mohou všichni vnímat. Přichystá pro všechny svačinku, připraví slavnostní tabuli (poskládá ubrousky), vysaje, zalije květiny. Zkrátka dělá něco proto, aby všem v rodině bylo dobře. A oni to vidí a ocení ji.
3. Zaměřte svou pozornost na vše pozitivní
Je pravděpodobné, že když se vaše pozornost zaměří na vše, co se vnučce daří a ona bude mít možnost zažívat pocit důležitosti při učení se novým věcem, tak se postupně začne osmělovat ke komunikaci.
Věnujte proto pozornost vaší vnučce v tom, co se jí daří, ne tomu, co jí nejde.
Akademie rodičovství
Soukromá rodinná poradna, která pomáhá všem členům rodiny. Rodičům odlehčit od starostí a nejistot v jejich rodičovské roli, partnerům i jednotlivcům v jejich různorodých životních situacích, dětem s jejich dospíváním. Sdružuje odborníky, kteří rádi pomohou.
Vytváří a realizuje kurzy i semináře pro rodiče, individuální poradenství a konzultace, rodinnou terapii. Více na Akademie rodičovství.
Trápí vás jiné téma spjaté s výchovou dítěte, rodinnými vztahy či závislostí? Poraďte se s našimi odborníky. Své příběhy a otázky nám posílejte na: zenaporadna@seznam.cz.