Článek
„Rodiče často řeknou věci, které nemyslí doslova. Například, se špatnými známkami se domů nevracej, apod. Mnohé děti ale nedokážou vyhodnotit míru nadsázky a rozhodnou se domů nepřijít,“ vysvětluje Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí.
Běžný strach navíc velmi snadno může překročit pomyslnou hranici a přerůst ve stavy zoufalství, které pak mají velmi blízko ke zkratkovitému jednání v podobě útěků z domova či pokusů o sebevraždu. Pak se jedná opravdu o velmi vážné ohrožení.
„Děti, které se bojí ponižování a bití ze strany rodičů, mohou ze strachu raději zvolit útěk z domova – tedy nejistotu před nepříjemnou jistotou,” upozorňuje Kateřina Lišková z Linky bezpečí a dodává: „Někdy mohou být dětské obavy i objektivně neopodstatněné, tedy že rodiče v podstatě nikdy předtím na špatné známky neadekvátně nereagovali. V takových případech může jít o problémy spjaté s osobností dítěte.”
Proto je tak důležité hned od počátku pátrat po hlubších příčinách strachu dítěte, případně do řešení zapojit i vhodného odborníka.
Na školní úspěšnost má vliv velké množství faktorů
Špatné známky na vysvědčení nemusí vždy znamenat jen malou snahu dítěte ve škole. Na školní úspěšnost dětí mají vliv i takové faktory, jako je důslednost rodičů při výchově, rodinná situace dítěte, vztahy ve třídě, vzájemná spolupráce mezi učiteli a rodiči a celkový přístup učitelů a vedení školy.
Známky tedy nejsou pouze vizitkou dítěte, ale také rodiče a v určité míře i školy. V každém případě hrozby, výčitky ani tresty u špatných známek nic neřeší. Rodiče by měli zachovat klid a vážit slova.
Zároveň by si měli uvědomit, že pokud by byli dobří rodiče, známky na vysvědčení by je nikdy nepřekvapily, jelikož by o studijních výsledcích svých potomků měli být pravidelně informováni. Ať už od samotných dětí, z žákovských knížek, nebo třídních schůzek. Již před vysvědčením by tedy měli vědět, kde mají jejich děti mezery a ty se snažit společným úsilím napravit.
Pokud má dítě opakované problémy s učením, je dobré oslovit odborníka z pedagogicko-psychologické poradny, který může nabídnout jak psychologické vyšetření, tak spolupráci při řešení různých druhů poruch učení.
Linka bezpečí a Rodičovská linka doporučuje |
---|
Sledujte vývoj školního prospěchu dítěte v průběhu celého roku. |
Při reakci na vysvědčení se spíše soustřeďte nejdříve na pochvalu za to, co se dítěti podařilo, až pak na případný neúspěch. |
Důrazně zvažte formu a všechny výroky, které chcete dítěti sdělit. Měly by být pro dítě srozumitelné a zároveň by ho neměly stresovat. |
Nikdy nepoužívejte výhružky typu „Jestli dostaneš špatnou známku, nechoď domů …“ |
Zvažte, zda vaše nároky na dítě odpovídají jeho schopnostem, zda nemáte větší ambice na školní úspěšnost svého dítěte, než jsou jeho dispozice nebo aktuální možnosti. |
Hledejte s dítětem příčinu neúspěchu - zjistěte, zda nepotřebuje v učení nějakou pomoc, a společně si naplánujte kroky na příští pololetí. |
Nabídněte pomoc s úkoly. V případě, že hádky při přípravě do školy jsou na denním pořádku, je vhodné domluvit dítěti doučování. |
Kam se v případě akutních problémů obrátit?
Děti se mohou obrátit na Linku bezpečí - zdarma a nonstop se dovolají na tel. číslo 116 111. Kromě něj je k dispozici i e-mailová poradna na pomoc@linkabezpeci.cz nebo online chat na adrese http://chat.linkabezpeci.cz.
Rodiče mohou využít služeb Rodičovské linky na tel. čísle 840 111 234 (1,60 Kč/min. z O2, 4,80 Kč/min z T-mobilu a 5,59 Kč/min z Vodafonu) a 606 021 021 (O2 operátor), na kterou se lze obracet: pondělí až čtvrtek: 13–19 hod. a pátek: 9–15 hod. Nebo mohou požádat o pomoc prostřednictvím e-mailové poradny pomoc@rodicovskalinka.cz.