Článek
U zápisů do prvních tříd se ukazuje, že předškolní děti nemají dostatečnou slovní zásobu a mnohým slovům vůbec nerozumějí. Čím je podle vás tato skutečnost způsobena?
Dítě je dnes odmalička často vedeno k pasivnímu vnímání. Rodiče ho raději posadí před televizi nebo počítač, než aby si s ním četli a o čteném si povídali.
Jaké následky může mít pro dítě špatná slovní zásoba? Zhoršuje se tím schopnost komunikace?
Dítě neporozumí, co se po něm chce. Mnohdy neumí ani sdělit, že tomu či onomu nerozumí. Jestliže se neumí vyjádřit, vzrůstá v něm napětí a vnitřní úzkost. Ve škole tak může být naprosto nesoustředěné nebo i agresivní.
Jak by měli rodiče postupovat, má-li dítě malou slovní zásobu či se špatně vyjadřuje?
Měli by vyhledat logopeda. Logopedické vyšetření doporučí vašemu dítěti lékař, když zaznamená poruchu výslovnosti či plynulosti řeči. Je dobré mít na paměti, že díky vadě řeči se mohou později rozvinout poruchy učení.
Hradí logopedické vyšetření zdravotní pojišťovna?
Zdravotní pojišťovna hradí logopedickou péči na doporučení lékaře. Naopak konzultace na vaši žádost bez doporučení lékaře musíte hradit sami.
Co by mělo dítě před nástupem do školy zvládnout?
Mělo by správně vyslovovat všechny hlásky. Mělo by umět vyprávět krátký příběh nebo popsat obrázek. Mělo by rádo kreslit, přičemž kresba by měla být čistá, bez roztřesených linií a škrtání. Mělo by zvládnout napodobit tvary některých tiskacích písmen. Další z podmínek nezbytných pro dobré začlenění dítěte mezi nové spolužáky je zralost, která bývá označována jako sociální: dítě musí zvládnout odloučení od matky, musí být schopno spolupracovat s paní učitelkou, musí se umět přizpůsobit a přiměřeně prosadit. Také by nemělo být příliš plačtivé.
V jakém případě byste doporučila rodičům požádat o odklad školní docházky?
Vždy je dobré brát v potaz názor učitelů v mateřské škole, pokud tam dítě chodí. Ti děti znají a vědí, zda se již dokážou soustředit a zda již mají zájem o písmenka, anebo si spíše ještě raději hrají a nejsou schopny vyslechnout například pohádku až do konce.
Jakou má podle vás úroveň příprava ve školkách?
Příprava předškolních dětí ve školkách má speciálně u nás úroveň vysokou. V Německu jsou například předškolní zařízení víceméně jen „hlídárnami“ dětí.
Dítě by v první třídě mělo především zažívat úspěch. Opakované selhávání vede ke ztrátě sebedůvěry a v pozdějších letech může být zdrojem výraznějších poruch chování. Jak ho motivovat?
Zlatým pravidlem pro boj se školním neúspěchem je zaměření na činnosti, v nichž se dítěti daří. Nepřetržité mechanické procvičování toho, co dítěti nejde, bude ničit a demotivovat nejen je, ale i vás. Máloco v dítěti vyvolá větší zoufalství než pohled na zklamané rodiče. Snažte se co nejdříve objevit, které předměty vaše dítě baví a v nichž se cítí jisté. Podporujte jeho zájmy, rozvíjejte jeho nadání, chvalte nejen jeho úspěchy, ale i dílčí pokroky.
Dětský pokoj
Nástup do školy s sebou přináší i změny, jež se týkají pracovního místa prvňáčka: v dětském pokoji už nebudou dominovat hračky, ale psací stůl, židle a regály na učebnice.
Židle by měla splňovat parametry zdravého sezení, aby nedocházelo k deformacím páteře: měla by mít co nejvíce nastavitelných mechanismů; být otočná a na kolečkách umístěných na pěti ramenech; tvar zádové opěrky musí být anatomický s podporou bederní páteře; výška opěradla má dosahovat oblasti dolního úhlu lopatek.
Dítě musí mít pro psaní úkolů vyhovující psací stůl na světlém místě: pracovní plocha musí mít oblé hrany a nelesklý povrch (odraz světla nepříznivě ovlivňuje oči); výška pracovní plochy musí zachovat pravý úhel v loketních kloubech.
Pravák nebo levák
Pokud dítě přehazuje tužku z pravé do levé ruky, rozhodně mu ji nenuťte do pravé ruky. Dítě kolem šestého roku je vhodné nechat, aby si tužku a další předměty (např. příbor) chytalo samo tak, jak mu to je přirozené.
Později je vhodné absolvovat vyšetření v pedagogicko psychologické poradně.
Až půjde do školy
Denně se zajímejte o konkrétní školní práci.
Stanovte nový denní režim s pevnou dobou pro psaní domácích úkolů, hraní a usínání.
Dítě nepřetěžujte: nemělo by se věnovat přípravě na školu déle než půl hodiny najednou.
Povzbuzujte ho pochvalou.
Jídelníček
V období nástupu do školy zažívá prvňáček období zvýšeného stresu. Strava dítěte by proto měla obsahovat více vitamínu skupiny B, jenž blahodárně působí na nervovou soustavu. Vitamín C zase pomáhá dítěti odolávat infekcím.
Jídelníček by měl tedy zahrnovat především ovoce, listovou zeleninu, brambory, oříšky, kuřecí maso, vejce a mléčné výrobky.