Článek
Ondřej Gabriel z tiskového odboru ministerstva školství řekl, že se rámcové programy budou testovat na pilotních školách, ale všechny již na nich musí pracovat. Smyslem reformy je podle Gabriela poskytnout školám a učitelům více volnosti a dát jim šanci profilovat konkrétní vzdělávací institut. Větší vliv na chod školy přitom budou mít rodiče, kteří společně se zástupci zřizovatele a učitelů musí rámcový program schválit.
Učitelé změny vítají
Novou povinností učitele může být od září právě práce na vzdělávacím programu pro daný předmět. Na školách by již měli fungovat vyškolení koordinátoři a pedagogové, také většina ředitelů již absolvovala odborné semináře. "Rámcový program chceme v září či říjnu dokončit a po schválení školní radou jej začít testovat," uvedla ředitelka Základní školy v Krásném Dvoře na Lounsku Alena Fialová.
Nahrazení pevných školních osnov rámcovým vzdělávacím programem pedagogové většinou vítají. Změna by podle odborníků měla přispět k odklonu od encyklopedického vzdělání. Výuka by se měla přiblížit praktickému životu a lépe připravit žáky na vstup do života. To si od změny slibuje ministerstvo školství. V současné době osnovy stanovují, kolik hodin se má učit ten který předmět. Rámcový program pouze stanovuje soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot pro osobní rozvoj žáka.
Školy tak budou moci měnit počet hodin jednotlivých předmětů. Podle vlastního vzdělávacího programu začnou povinně všechny školy učit v prvním a šestém ročníku od 1. září 2007. Po ověření systému bude postupně program nabíhat i v dalších ročnících.