Článek
Podle jedné americké studie hrozí při nehodě dětem nejmenší riziko zranění při umístění autosedačky vzadu uprostřed. Jak zjistili vědci pensylvánské univerzity, batolata a kojenci jsou takto chráněni dvakrát lépe než na místech u dveří a až o 43 procent mají větší šanci přestát havárii bez úhony.
"Opravdu nejbezpečnějším místem pro autosedačku je místo vzadu uprostřed, ale jen v případě, že je tam tříbodový pás. Další sedačku je vhodné umístit vzadu vpravo. V žádném případě by nemělo dítě sedět vedle řidiče. Umístění sedačky vpředu řidiče velmi rozptyluje," vysvětlil velitel vojenské letecké záchranné služby v Plzni Michal Mareček.
Rodiče dětí by měli být i obezřetní při výběru a následné montáži autosedačky. Pro každé dítě i automobil je vhodná jiná sedačka a před nákupem je vhodné vše konzultovat s prodejci.
Během cesty je vhodné děti nějak zabavit
Lidé by při přepravě dětí měli myslet také na další zásady bezpečnosti. "Rodiče by měli zvážit, zda je vůbec nutné, aby s nimi dítě cestu absolvovalo. Řidič vezoucí dítě by neměl být roztěkaný a ve stresu," dodal Mareček.
Dále odborníci rodičům doporučují před každou cestou vymyslet pro svá děcka program, jenž je zabaví. Nápomocni jim mohou být nejrůznější hračky, knihy či teď velmi módní DVD přehrávač.
"Nesnažte se však své děti zabavit či uklidnit jídlem. Při každém prudším zabrzdění se může začít dítě bonbony nebo žvýkačkami dusit," připomněl záchranář.
Podle statistik by řídit auto s dětmi měly ženy
Řídit vozidlo, kde jsou pasažéry děti, by měla raději žena. Podle serveru Ženaaauto.cz ženy loni zavinily pouze asi 17 procent nehod a na nehodách se smrtelnými následky se podílely z méně než deseti procent.
Podle ankety na uvedeném serveru v autosedačce za každých okolností vozí své děti asi 78 procent žen, 14 procent dotazovaných nepoutá dítě na krátkou vzdálenost. Tři procenta řidiček nepoutají dítě, když pláče nebo protestuje, dvě procenta kvůli tomu, že se mu v sedačce špatně spí. Dvě procenta uvedla jako důvod, že vůz není vybaven pásy na zadních sedadlech.